Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hamilton alweer positief?

• Blueprint

Heb het net gelezen. Klinkt als een plausibele verklaring en met het menselijke verhaal in het achterhoofd (overigens vind ik dat hij natuurlijk gewoon geschorst moet worden, dit had hij gewoon niet moeten doen) vind ik sommige reacties hier buitengewoon schofterig. Maar dat is niks nieuws, de moraalridders staan hier altijd in de rij om dopinggebruikende wielrenners dood te wensen. Misschien moeten we die ook maar aan de hoogste boom ophangen als ze een keer iets doen dat niet mag.

• Lucas

Helmaal mee eens Bartje, waarbij ik herhaal dat vrijwel alle producten, die op de dopinglijst staan, in meer of mindere mate verslavend zijn (zowel fysiek als mentaal..).

• Lucas

Inderdaad.

• Goozzer

Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen, Lucas. Of je moet stellen (wat natuurlijk in beginsel ook zo is) dat álles verslavend is. Een product als EPO of een bloedtransfusie is in principe natuurlijk niet meer of minder verslavend dan een glas jus d'orange. Een kop koffie is in principe al verslavender.

Het mogelijke effect van die producten - en misschien dat je ook daar op doelt - namelijk meer kans op prestaties, kan natuurlijk wel een zekere ‘afhankelijkheid’ van die producten met zich mee brengen…

Toch denk ik dat qua ‘verslavingsgraad en -gevaar’ een heel duidelijk verschil zit tussen bijvoorbeeld epo en amfetamine (wat natuurlijk gewoon, verslavende, rotzooi is…)

• Lucas

“”Het mogelijke effect van die producten - en misschien dat je ook daar op doelt - namelijk meer kans op prestaties, kan natuurlijk wel een zekere ‘afhankelijkheid’ van die producten met zich mee brengen…“”

Dat bedoel ik inderdaad, Goozzer, vandaar ook dat ik zeg “in meer of mindere mate”' en daar tussen haakjes aan toe voeg “zowel fysiek als mentaal”.

“”Toch denk ik dat qua ‘verslavingsgraad en -gevaar’ een heel duidelijk verschil zit tussen bijvoorbeeld epo en amfetamine (wat natuurlijk gewoon, verslavende, rotzooi is…).“”

Dat ben ik met je eens Goozzer, dat hoef je een ervaringsdeskundige natuurlijk niet uit te leggen.. ;-)

Maar maak niet de fout de mentale verslaving te onderschatten. Ook jij weet dat succes verslavend werkt. En die mentale drive doet soms niet onder voor fysieke afhankelijkheid.

• Goozzer

Met ‘mentaal’ had je het eigenlijk al aangegeven, inderdaad.

De honger naar succes en de gedachte dat je daarvoor X nodig hebt - ook al is X op zichzelf, fysiek gezien, niet buitengewoon verslavend - maakt X mentaal inderdaad tot iets verslavends…

• zabirskie

Belangrijker is nog dat een fysieke verslaving na een ontwennigsperiode verdwenen is, terwijl het risico op een terugval bij een psychische verslaving veel groter is. De psychische verslaving is ook de reden dat veel mensen die uit een rehab komen weer terugvallen op de drugs, hoewel de fysieke verslaving verdwenen is.

Als iemand een bepaald middel nodig heeft een bepaalde uitkomst te bereiken (bijvoorbeeld het wegnemen van ellende (antidepressivum), het brengen van succes (doping)) dan is daarmee de mentale verslaving al een feit.

Ondanks het trieste randje aan dit verhaal, heb ik persoonlijk toch minder medelijden met Hamilton dan andere dopinggebruikers. Dat heeft echter meer te maken met zijn consequente ontkennen van al zijn dopingperikelen; de dag dat hij toegeeft dat hij fout zat kan hij weer op evenveel medelijden van me rekenen als alle andere depressieve mensen.

• diravi

Het vraagteken in de titel kan weg.

• Massimo

“op het gebruik van de steroïde DHEA wat in zijn antidepressiva zat”

Steroïden in antidepressiva? Lijkt me erg sterk.

• Blueprint

“DHEA wordt ook wel het anti-stress hormoon genoemd vanwege de bewezen positieve werking op het humeur en bij depressiviteit, de werkingswijze is echter onduidelijk.”