Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

België kijkt NOS?

• T-I

Hebben de Belgen op dit forum nou wel eens de neiging gehad om naar Ducrot en Smeets te luisteren ipv Wuyts??

Zelf kijk ik liever naar de NOS, zeker de klassiekers, omdat nederlanders daar minder goed in zijn en Ducrot het dan wel over iedereen gaat hebben (waarbij hij wel altijd de foute namen geeft).

• Larix

Leuk vernieuwend topic… is je ook al opgevallen dat alles steeds duurder wordt? ;

)

• Sub Culture

Ik kijk over het algemeen Sporza, maar het gebeurt dat ik wel eens zap naar de Noorderburen of naar de RTBF. Is vaak toch erg opvallend hoe sommige dingen op de verschilllende zenders worden geïnterpreteerd.

Ik herinner me bijvoorbeeld de overwinning van Gilbert in de Omloop vorig jaar.

Op Sporza waren ze natuurlijk vrij enthousiast over Gilbert overwinning, maar ze stelden zich tegelijk ook vragen bij zijn mss te vroege goeie vormpeil. Op RTBF werd die dag in de commentaarcabines behalve zweet nog ander lichaamsvocht geproduceerd en werd zelfs schaamteloos de vergeljking met Merckx gemaakt (iets wat op VRT ook gebeurde, maar Wuyts tikte Van Nieuwkerke al snel op de vingers). het meest amusante van allemaal was toen de NOS waar Smeets het had over een bijna vernederling voor de Vlamingen omdat er een Waal op hun terrein triomfeerde.

Die vele invalshoeken maken het voor mij wel interessant. Op de NOS ben ik vooral fan van Ducrot. Het ontbeert hem aan de vakkundigheid van zijn Sporza collega's, maar dat compenseert hij dan weer ruimschoots door de koers te beleven zoals jan met de pet vanuit zijn luie zetel. Leuk, maar niet voor elke dag.

Kerk.

• hendrik

Ik zap af en toe wel eens naar de NOS en meestal niet veel later terug naar de VRT.

Ik word erg ambetant van die doodse stiltes, renners die niet worden herkend, het stomverbaasd staan over alledaagse koersverschijnselen, …

Op de VRT erger ik me aan Wuyts en Vannieuwkerke hun ophemelingen van hun favoriete Belgische renners en allerlei banale feiten die niets terzake doen. Renaat Schotte kan ik dan weer wel iets beter af.

Qua koersinformatie is de VRT gewoon beter: vollediger en sneller. Voor de rest kramen beide zenders een hoop onzin uit, maar dan nog verkies ik de onzin van de VRT omdat ik daar het gevoel heb ik dat naar wielerkenners zit te luisteren. Bij de NOS heb ik het gevoel dat ik naar 2 stagairs zit te luisteren die voor het eerst in hun leven commentaar geven bij een wielerwedstrijd.

• diravi

Niets aan toe te voegen. Ik luister graag naar Decauwer, en vind Renaat de aangenaamste, meest neutrale wielercommentator. De Turkei-Rundfahrt op Eurosport met Blijlevens en Nelissen kon er mee door.

• Sub Culture

Renaat is idd een verademing. Doet het altijd prima tijdens de Giro.

Ik kots me wel onder en vrees ik ooit mijn einde zal beleven in de sofa terwijl ik Van Nieuwkerke bezig hoor. Ik weet niet waarom, maar als ik die man hoor, dan wordt een ongekende agressie in mij gewekt. En ik ben een vredelievende persoon, dat is al meermals gebleken op de prikpagina, meen ik te mogen zeggen. Van Nieuwkerke met die kunstmatige gefabriceerde ‘hij mag dan wel zacht klinken, het heeft toch iets grauws’ stem is steevast een afknapper.

Meneer is ook de koning van de clichévragen, dat blijkt elke zomer weer tijdens zijn Tourtalkshow. Hij heeft daar het geluk dat hij kan terugvallen op een sterk team die de show uiteindelijk toch tot een aangenaam kijkstuk wordt. Maar als Karl zelf met zijn waterige ogen mij aanstaart in de lens … jongens die agressie hé.

En meneer heeft dan ook nog eens elk jaar een ‘theatershow’ over het voorbije wielerseizoen op te voeren. Onder begeleiding van ‘Les Suppapes’, een allegaartje zelfverklaarde muzikanten die het naar eigen zeggen ‘betere chanson’ brengen. Het soort muzikanten dat Adamo wel kent, maar van Aznavour nog nooit hoorde.

Karl Van Nieuwkerke is ook de man die zijn theatershow ooit opende door in phonakuitrusting op een fiets te equilibreren en de woorden ‘mijn naam is floyd’ te prevelen in het nederlands met een zware Amerikaanse tongval, zoals zelfs Jef Nys het nooit had durven verzinnen. Nadien durfde hij het zelfs nog eens aan de link te leggen tussen floyd en fluit (synoniem voor mannelijk geslachtsorgaan,vooral in gebruike bij de minderheidsgroep die zich ook wel eens antwerpenaar durft noemen). Toen wist ik, neen Karl, dit is het niet jongen. Stop er maar mee nu.

En dan heb ik het nog niet gehad over de manier waarop hij hautain flannerend doorheen de straten van Diksmuide als zijn na tour criterium er wordt gehouden. ‘Ik heb nu 32 keer het hele parcours rondgelopen, laat ik dat nog een 33ste keer doen, zodat iedereen mij heeft gezien’, je ziet het hem zo denken.

Ik heb te veel vrije tijd.. :-(

• Frank

Langs de weg kijk ik alleen nog maar RTBF.

NOS en BRT zijn enkel nog digitaal in de lucht.

GRBML.

• Andere Peter

Ik heb enkele jaren wel eens cijfers gezien die toonden dat er steevast zo'n 6% van de NL wielerkijkers naar VRT keken, terwijl steevast zo'n 4% van de Belgen die keken, via NOS keken. Het verschil was in ieder geval vrij klein en de cijfers waren zeer stabiel: bij bijna alle koersen ongeveer dezelfde verhoudingen. De cijfers zijn wel een paar jaar oude, ik weet niet of het nu anders is, al zie ik daar geen reden toe.

• diravi

4% domme Belgen, 6% slimme Nederlanders dus.

• Lucas

Nee natuurlijk niet. Sowieso heeft de gemiddelde Vlaming veel meer verstand van wielrennen dan de gemiddelde Nederlander en dan ga je dus niet naar die onbenullen Ducrot en Dijkstra luisteren. Ongelofelijk dat twee oud renners zo weinig van de koers weten.