Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Luik-Bastenaken-Luik (HIS)

• Zenon J.

Van dezelfde site een leuk stukje LBL geschiedenis:

Met recht wordt deze klassieker dan ook “La Doyenne” genoemd. Luik – Bastenaken – Luik is namelijk de oudste (“La Doyenne”) der wielerklassiekers. Al in 1892 wordt er gekoerst door de Belgische Ardennen onder Luik. De Safety Club Liègois organiseert dan een koers vanuit Luik naar Bastenaken en weer dezelfde weg terug naar Luik. De koers is bedoeld als test voor de marathon Luik – Parijs – Luik. Deze is echter nooit verreden.

Op 29 mei wordt deze editie op de naam geschreven van Léon Houa. Ook in 1893 wint Houa La Doyenne als amateur. Een jaar later is hij professional en verschijnt wederom in Luik aan de start. In deze koers waar de professionals en de amateurs gezamenlijk om 1 prijs strijden, gaat deze opnieuw naar Léon Houa. Kans om nog meer zeges op rij toe te voegen krijg Houa niet. Pas in 1908 wordt de 4e Luik – Bastenaken – Luik verreden. De organisatie wisselt telkens tussen de verschillende data en de categorie renners die aan de start mogen verschijnen.

Nadat er in de 1e Wereldoorlog begrijpelijk niet gekoerst is, neemt de organisatie in 1919 de draad weer op. Tot en met 1924 wordt La Doyenne verreden voor profs nadat de wielerwereld in België tot leven kwam nu ook de Ronde van Vlaanderen wordt georganiseerd. Tot 1930 mogen toch weer onafhankelijke renners de koers verrijden, maar vanaf 1930 tot heden is de organisatie bij het standpunt gebleven dat de profs zich mogen vermaken met La Doyenne.

Als in 1948 het klassement Desgange-Colombo wordt opgericht valt Luik – Bastenaken – Luik buiten boord, waar de jongere Waalse Pijl wel deel uitmaakte van het klassement. 3 jaar later wordt La Doyenne na protest toch in het klassement opgenomen en als internationale klassieker gezien. In de jaren 50 en begin 60 is er zelfs een speciaal Ardeens Weekend. Een klassement van La Doyenne tezamen met de Waalse Pijl. Vele groten hebben de Ardense heuvels al beklommen met als doel de eerste te zijn die in Luik de finishlijn passeert. Tussen deze namen vinden we onder andere Eddy Merckx, de Kannibaal zette La Doyenne al 5 keer op zijn naam. Ook groten als Anquetil, Kübler en Bartoli hebben Luik – Bastenaken – Luik op hun palmares staan.

In het parcours zitten flink wat heuveltjes. 18 erkende Côtes moeten worden beklommen. De lastigste op papier is de Côte de Stockeu. Deze kuitenbijter die na 170 kilometer koers beklommen moet worden legt in 2,4 kilometer een hoogteverschil af van 218 meter. Dit komt overeen met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,6%. De laatste kilometer is respectievelijk licht. Maar dan heb je ook al 1,4 kilometer geklommen met stukken van 12, 13 of zelfs 15%. Het slechte wegdek en de smalle weg werken ook niet in het voordeel van de renner. Hoewel dit op papier de lastigste beklimming van de dag is, wordt door de renners meestal de Côte de la Redoute als meest pittig ervaren. Deze beklimming wordt 50 kilometer later verreden. Met een lengte van 1,7 kilometer en een stuk met een hellingspercentage van 17% werd hier vroeger de wedstrijd vaak beslist. Tegenwoordig valt de beslissing meestal later. Op de Côte de Saint Nicolas. Hoewel deze klim kort is (slechts 1,1 kilomter) zorgt het gemiddeld stijgingspercentage van 11% voor de grote slag.

Naast de vele heuveltjes zorgen ook het weer en de renners zelf voor genoeg moeilijkheden. Omdat deze klassieker in April wordt verreden, kan het letterlijk spoken. Storm, stortbuien of een fel warm zonnetje. Alles kan bij La Doyenne. Een moeilijke koers, moeilijk weer en als het tegenzit ook moeilijke mederenners. Luik – Bastenaken – Luik is met alle recht een echte klassieker.

• Olano

Hoe is het weer in de Ardennen? En komen er in het geval van regen andere favorieten naar voren?

• hinault

Gesink top 5. De Belgen? Top10-Top15 zou mooi zijn. Vanendert, VDB?

• Cyclad

Eerder toch Gilbert en Monfort.

• Lodjan

Volgens het Nieuwsblad zijn de favorieten:

Onze 10 favorieten voor Luik-Bastenaken-Luik

Met Luik-Bastenaken-Luik staat de laatste voorjaarsklassieker op het programma. Nog heel wat renners willen met een knappe eendagszege het eerste luik van het seizoen afsluiten. Onderstaande 10 lijken de grootste kanshebbers.

1. Andy Schleck

Ploeg: Team Saxo Bank

Leeftijd: 23

Beste resultaat: 4de (2008)

'De ploeg heeft de voorbije wedstrijden bewezen tot wat ze in staat is. Wat mij betreft was de Waalse Pijl de perfecte voorbereiding voor mijn zelfvertrouwen.'

Is in tegenstelling tot zijn broer Fränk wel in staat om een hele poos vertikaal te blijven op zijn fiets. Hij finishte tiende in de Gold Race en tweede in de Waalse Pijl. Aan de conditie zal het dus niet liggen.

Ondanks die dichte ereplaats van vorig jaar mangelt het hem uiteraard nog aan ervaring voor zo'n uitputtingsslag als de Doyenne. Hij durft al eens te impulsief uit de hoek te komen.

2. Samuel Sanchez

Ploeg: Euskaltel-Euskadi

Leeftijd: 30

Beste resultaat: 4de in 2004

'Vooral na de Waalse Pijl is het optimisme opnieuw groot. Van alle klassiekers is Luik-Bastenaken-Luik degene die me het meest aanspreekt en waar ik met de grootste verwachtingen aan de start kom.'

Heeft zich in tegenstelling tot zijn vorige campagne, helemaal gericht op de Tour en de Olympische Spelen, dit keer wel voorbereid om te scoren in de Waalse klassiekers.

De fundamenten zijn een beetje dun om zijn hoge ambities te schragen in Luik. Na negen jaar profbestaan heeft hij er twee keer top tien op de teller. De laatste keer al vijf jaar geleden.

3. Damiano Cunego

Ploeg: Lampre-NGC

Leeftijd: 27

Beste resultaat: 3de in 2006

'Op de Muur van Hoei kon ik woensdag doortrekken, waar ik vorig jaar lastige momenten kende. Rebellin was beter, maar Luik-Bastenaken-Luik is nog heel wat anders dan de Waalse Pijl. Zondag zal het de afstand zijn die het verschil maakt.'

De Italiaan pakte alleen vorig jaar naast de top tien in een klassieker die in zijn thuisland bijzonder hoog wordt aangeschreven en kent dus het klappen van de zweep.

Niet indrukwekkend in de Gold Race, zodat het afwachten blijft of hij wel de afstand in de benen heeft om tot op de streep mee te doen voor de overwinning.

4. Davide Rebellin

Ploeg: Diquigiovanni

Leeftijd: 37

Beste resultaat: 1ste in 2004

'Ik heb nog een rekening openstaan met deze wedstrijd. Vorig jaar incasseerde ik immers een bittere tweede plaats. In plaats van tenminste iets te proberen om hem af te schudden nam ik Valverde gewoon mee naar de streep.'

Samen met Valverde de enige ex-winnaar aan de start in Luik. Stond al vier keer op het podium en kent de koers als geen ander. Ervaring en beroepsernst zat.

Moest lossen in de finale van de jongste Gold Race en moet dus, ondanks die knappe winst in de Waalse Pijl, beducht zijn voor die zestig kilometer extra.

5. Cadel Evans

Ploeg: Silence-Lotto

Leeftijd: 32

Beste resultaat: 5de in 2005

'Vorige zondag in de Gold Race liep het goed. Drie dagen later in de Waalse Pijl helemaal niet maar werd ik toch nog derde. In een lange, slopende koers als Luik-Bastenaken-Luik zou het weer beter moeten zijn.'

Heeft in tegenstelling tot de voorbije jaren wel degelijk een ploeg rond zich die hem heel ver kan brengen. Gilbert, Dekker en Van Den Broeck kunnen de finale rijden.

De Australiër is geen afwerker, zeker niet in het eendagswerk. Mist explosiviteit om het desnoods te doen in de sprint en is dus genoodzaakt een eventuele meerwaarde uit te buiten met een late demarrage.

6. Ivan Basso

Ploeg: Liquigas

Leeftijd: 31

Beste resultaat: 3de in 2002

'De combinatie van Trentino en Luik-Bastenaken-Luik zal veel van me vergen, maar anderzijds is het een goeie test voor mijn lichaam, dat dagen na mekaar onder druk wordt gezet. Misschien volgt het wel wat te snel na mijn hoogtestage in Tenerife.'

Bouwt zijn conditie op richting Giro en slaagt daar ook in, gezien zijn prestaties in de Ronde van Trentino, waar hij voluit mee doet voor het klassement.

Komt pas zaterdagavond aan in het Luikse, holderdebolder vanuit Italië. Een echte voorbereiding heet dat niet. Bovendien is hij aan zijn eerste zware klassieker toe na zijn dopingschorsing.

7. Alejandro Valverde

Ploeg: Caisse d'Epargne

Leeftijd: 29

Beste prestatie: 1ste in 2006 en 2008

'Luik-Bastenaken-Luik past me als een handschoen, maar dit seizoen ben ik vooral bezig met de Ronde van Frankrijk. Als het weer een beetje meezit, moet het echter mogelijk blijven om volop mee te doen voor de overwinning.'

De Spanjaard, vandaag jarig, heeft alle kwaliteiten om voor een derde keer te winnen. Hij kan een stevige helling aan én hij is snel, zodat hij probleemloos kan afwachten tot in de straten van Ans.

Kon absoluut niet overtuigen in de eerste hoofdstukken van de Ardennentrilogie. Zakte er telkens door in de beslissende fase van de Gold Race (21ste) en de Waalse Pijl (7de)

8. Robert Gesink

Ploeg: Rabobank

Leeftijd: 22

Beste prestatie: 13de in 2008

'Ik heb me donderdag nog eens stevig getest. Ik zat vier uur op de fiets en heb daarbij mijn knie een paar keer serieus belast, zonder probleem. Ik durf dus weer hoopvol vooruitkijken naar Luik-Bastenaken-Luik.'

Uitstekend op dreef in de Gold Race, waar hij alleen op de slotklim moest plooien voor zijn medevluchters Ivanov en Kroon.

Moest er na Luik-Bastenaken-Luik uit met een knieblessure en was er daarom niet bij in de Waalse Pijl. Dat laatste zou de piepjonge Nederlander deugd kunnen doen in Luik, op voorwaarde dat het weer helemaal goed zit met die knie.

9. Christian Pfannberger

Ploeg: Katyusha

Leeftijd: 29

Beste prestatie: 5de in 2008

'Vorig jaar was ik nog een nieuwkomer in dit werk en kenden de collega's me nog niet. Dat is ondertussen anders, maar in een wedstrijd als deze maakt dat niet veel uit. De besten blijven voorin.'

Lang weggestopt in een kleine ploeg en met ook een dopingschorsing achter de rug, debuteerde de Oostenrijker pas vorig jaar in L-B-L en werd meteen vijfde. Qua aanleg kan er dus weinig discussie bestaan.

Minder opvallend bezig dan vorige lente. Kon zijn ongeduld niet bedwingen in de Gold Race (9de) en paste met een 66ste plaats in de Waalse Pijl. Vorig jaar was dat nog een 6de en een 9de plaats.

10. Vincenzo Nibali

Ploeg: Liquigas

Leeftijd: 24

Beste prestatie: 10de in 2008

'Vorige zondag maakte ik in de Amstel Gold Race een fout door Ivanov niet bij te springen toen die demarreerde. Dat mag ik nu niet meer doen, al gaat het deze keer om een heel andere koers, waar tactiek een veel minder belangrijke rol speelt.'

Met ploegmaats als Basso en ook Pellizotti kan de jonge Nibali rekenen op een pak ervaring in zijn buurt. Zij kunnen hem sturen waar hij zelf de weg niet ziet.

Voorgaande kan ook een nadeel zijn, zolang het genoemde duo zelf mogelijkheden ziet. Tenslotte bleef Nibali ver van de vetste prijzen met een 19de stek in de Gold Race en een 31ste in de Waalse Pijl.

• apenzoon

Saxobank gaat hier gruwelijk te keer straks met A.Schleck, F.Schleck, Kroon en Kolobnev in de kopgroep.

Geen groepssprint meer vandaag.

• Cyclad

Voorlopig gebeurt er nog helemaal niets in koers. Michael Rogers (griep) is niet gestart.

• Liveticker

http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/extra/live/wielrennen/2009/wrel2009-lbl-race/live/index.html

• GeorgeBush

Ik verwacht dat Thomas Dekker de koers na de redoute zal verlaten, hij maak al het hele jaar een slappe indruk, wint niks meer lijkt wel een beetje op lambik van die suske en wiske strips, grote mond, slim geld vangen, maar presteren nee nadda

• Bas-Jan

Wyss, Sijmens en Gautier dus voorop, met 5 minuten voorsprong.