Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'Rabobank wilde Thor Hushovd halen'

• Mazter

Daarbij moet er ook gezegd worden dat van die 20-25 ploegen die er starten, er slechts tussen de 5 en 10 ook echt meedoen voor de overwinning. De rest zijn middenmoters of focussen zich op het rondewerk en zijn al blij als een van hun renners verassend de top 10 haalt. Als je het op die manier bekijkt scoort Rabo weer onder het gemiddelde.

• apenzoon

Allemaal leuk een aardig wat hier over Haussler gezegd wordt maar voor hetzelfde geld wordt Heinrich volgende week betrapt op Cera en staat Knebel te dansen op de tafel. :)

• Andere Peter

Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat Rabo zo impopulair is bij kandidaatrenners. Ik vind het niet gek dat niet iedereen komt voor wie je interesse hebt. Hushovd is geweldig, 9 ton is wel heel veel. Hushovd weet natuurlijk ook dat rabo bv in TdF op meerdere p[aarden wed, dat hij hooguit 2 mannetjes krijgt. Zou men na dit afketsen voor de goedkopere Nuyens hebben gekozen?

Het zou mij niets verbazen als zou blijken dat enkele renners liever niet naar Rabo komen vanwege de publiciteit rond de intensievere rennersbegeleiding. Wie vrijheid van handelen wenst, moet sedert rasmussen niet meer bij Rabo zijn…

Suggesties tav boeteysteem zeggen vooral iets over de vooringenomenheid van hen die dat suggereren.

• Andere Peter

Mazter, ik lees je posts doorgaans met interesse, juist omdat je andere reflexen hebt dan ik. Maar laat eens het idee los dat Rabo per definitie overwinningen/punten wil maximaliseren. Dat is een misvatting en het zet je steeds op een dwaalspoor bij het vergelijken van cijfers/resuktaten. Dat zou jij misschien willen, maar niets wijst erop dat Rabo zich dit ten doel stelt.

Hoofddoelstellingen zijn continuiteit (dat lukt uitstekend), herstel van vertrouwen na echec van Tour-2007 (ligt goed op koers, terugkerend uit een diep dal) en “positief-spraakmakend” rijden (dat lukte in maart goed, in de ‘monumenten’ veel minder). Een renner die veel zou winnen maar op 1 van die punten een minnetje scoort, nemen ze liever niet, zelfs al zou die gratis zijn. Het gaat er vooral om dat de hoofdsponsor iets terug ziet van zijn investering. Dat hoeft niet per se met zegereeksen (al helpt dat natuurlijk wel). Om die reden is bv ook de site verbeterd met completer en sneller nieuws, betere externe communicatie.

Toegegeven, zeges en ereplaatsen zijn belangrijk, ook voor die punten. Dus je kunt gerust die vergelijkinge maken. Maar besef, dat men soms bewust kiest voor meer zekerheid, veiligheid, continuiteit, rustig opbouwen en bewust weg blijft van cowboygedrag.

• Frieke

Thor heeft de afgelopen winter de meeste geprekken gevoerd met FDJ, Cofidis & Bouygues Telecom. Rabo kwam daar bij manier van spreken niet aan te pas… Dat de transfer stuk liep op de financiële eisen van Thor is dus dikke zever.

@Goozzer: Thor zijn basissalaris bij Crédit Agricole klopt ook niet, dat was lager ;) hij heeft dan ook geen euro moeten inleveren bij Cervélo.

• Wanny

Dat zie ik ook wel. Maar blijkbaar omdat Hushovd te duur was. Dus hadden ze hem wel kunnen halen, maar wilden ze er niet zoveel geld aan uitgeven. Ik zou dan zeggen, neem bijv. Nuyens en Garate niet maar pak Hushovd erbij.

• Sub Culture

Zo'n goed renner vind ik die Hushovd niet.

• Chupa ruedas

Mazters reflexen zijn in dit geval correct. Volgens Knebel in zijn eigen gids was het doel een overwinning in de voorjaarsklassiekers. Dat is bij lange na niet gelukt.

• Mazter

Ik begrijp ook wel dat iedereen zijn eigen doelstellingen heeft, AP. Maar als wielerfan boeit de sponsorbelangen mij niet zo, en ik mag aannemen dat jij tijdens de koers ook niet denkt: “wat zie ik Rabobank daar zo mooi en duidelijk in beeld staan”. Knebel heeft een structuur bedacht die de belangen van alle betrokkenen moet behartigen, ben het niet overal mee eens maar niks mis mee. Dat schijnt wel tot (sportieve) gevolg te hebben gehad dat Rabo naar blijkt minstens 4 grote vissen is misgelopen afgelopen seizoen en genoegen heeft moeten nemen met 2 kleinere vissen. Daar zal de ploegleiding mee moeten leren leven, de broodheer bepaalt immers, maar het geeft wel stof tot nadenken (Freire en Menchov blijven niet voor eeuwig fietsen bij Rabo).

Maar dan komen we bij voor mij interessantere sportieve gedeelte: de ploegleiding, renners en deels ook Knebel (die aan het begin toch ook wel sportieve ambities uitsprak). En dan zie ik, op basis van de voorgaande seizoenen, toch wel een groep waarmee het een en ander mogelijk moet zijn. En dan mag ik er hopelijk toch wel van uitgaan dat zowel de ploegleiding als renners er het beste van willen maken en het maximale er uit willen halen?

En bijna alles in sportief succes zit mi. in de manier van koersen, in de seizoensplanning, de ondersteuning/begeleiding (mentaal en fysiek) en sportieve doelstellingen.

- Het eerste had onder leiding van Dekker begin maart een flinke opleving maar hebben we de laatste 6-7 weken ook minder tot weinig meer van vernomen. Met name de 4 andere ploegleiders blinken niet echt uit in strategische zetten en aanvallend fietsen.

- Het tweede vind ik tot nu toe een dikke onvoldoende. Ik vond het persoonlijk bijna genant om te zien hoe Rabo, op een moment dat alle topploegen hun handen vol hadden met P-N en de Tirreno, met veel machtsvertoon in de Murcia huis hield (eindoverwinning, 4 man in de top 20 en 2 etappe's in een onderbezette 2.1 koers) terwijl amper een week later Gesink na een valpartijtje in zijn eentje zat te zwemmen en zijn goede klassering in een grote koers verloor. Verder hekel ik ook het tropenrooster dat Menchov (en met hem ten Dam) draait, maar dat zal pas een probleem worden als hij zij doelstellingen (hopelijk op zijn minst toch podium en/of een etappe in Giro/Tour) niet haalt.

- Het derde valt als buitenstander niet te beoordelen, maar als ik dan zie dat Leezer de enige Raborenner is die over de laatste 12 maanden significant beter rijdt en er 20 renners ondermaats presteren dan denk ik niet dat dit optimaal is.

- De hoofdoelstellingen staan nog open, maar er moet in elke koers waar Rabo start toch wel een kleine doelstelling zijn: een etappe en/of eindpodium (resultaten die extra publiciteit opleveren), die worden weinig behaald. Maar persoonlijk vindt ik dat de huidige Raboploeg goed genoeg moet zijn (en dan stel ik me nog coulant op) voor minstens 10000 cq-punten en 30 overwinningen. Momenteel liggen ze op schema voor 8800 pnt en met 6 overwinningen gaan ze niet echt hard richting de 30. Let wel: dit zijn mijn persoonlijke verwachtingen van de ploeg (op basis van historie en resultaten van andere ploegen), maar zolang ze die niet halen zal ik kritisch blijven op de Raboploeg.

• Andere Peter

Het lijkt mij prima om te streven naar een overwinning in 1 van die 5. Sportief doel mag best een beetje uitdagend zijn. Zoals elk jaar 15 eerste-divisie-clubs menen periodekampioen te kunnen worden, gaan er ook geen 15 wielerploegen een monument winnen.

Ik vind het ook prima, dat Knebel dat nu gewoon zegt. Zonder overdreven de renners of ploegleiders af te vallen zegtie: april viel ietsje tegen. Beetje pech, Freire gemist, maar vooral: we moeten beter kunnen, zegtie.