Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Sven Kramer

• Oudesluis Dronken Thuis

Het gaat mij erom dat mensen een causaal verband menen te kunnen zien tussen het winnen van een clubcomp wedstrijd en een succesvolle profcarriere. Zij hebben op het eerste gezicht gelijk. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er nog veel rek in zijn atletische capaciteiten zit. De schaatssport heeft, naar voorbeeld van hoe het in Belize toegaat, een inhaalslag gemaakt wat betreft trainingsmethoden. Kramer is full-prof.

• Rudy Tek

De Zwarte plaatst een stelling gevolgd door een vraag:

“”Het is toch eigenlijk ongelofelijk dat Sven vandaag zo'n klassieker kan winnen. Hij komt net uit de rust periode en beschikt toch over de hardheid om een finale kleur te geven. Hoever zou hij het kunnen schoppen als hij zich op het fietsen ging toeleggen?“”

Ik vind het dus niet ongelofelijk, verre van zelfs.

De vraag is echter wel interessant. Ik denk dat hij een goede prof kan worden. Hij heeft iig een topsportmentaliteit en de fysieke capaciteiten (zie hoofdstuk Theo Bos). Veel meer heb je niet nodig volgens mij.

Is het reeel dat hij een overstap gaat maken? Een beetje troosteloos rondjes rijden, jarenlang, in een sport waar geen enkele eer te behalen valt afgezien van die ene keer om de vier jaar als je ook kan deelnemen aan monumenten als PR en RVV? Ik had het wel geweten.

Hoe oud is hij nu? Toen hij het WK allround voor de eerste keer won was hij een jaar of 12? Dan zal hij nu rond de 16 zijn? Nog tijd genoeg dus.

• Rory Bob

Ik denk dat Sven natuurlijk wel een beetje kan fietsen. Maar snokken kan hij ook als geen ander. Beetje jammer dat olympia hun kat stuurden voor de ttt van de dag ervoor. Wie weet hadden ze team Amsterdam(die naar horen zeggen een keerpunt heeft gemist) wel van die eerste stek af kunnen houden in ccnoord.

• Rudy Tek

Lag dit missen van het keerpunt aan Team Amsterdam zelf of aan een ander?

• G1ant

Maar toch daag ik fietsers uit om drie, vier keer in de week met echt grote gewichten en weinig herhalingen in het krachthonk te trainen, en te kijken wat dat voor gevolg heeft voor hun duurvermogen op de fiets. Zal, denk ik, een negatief gevolg hebben. Schaatsen is een krachtsport, en de overstap van schaatser naar wegrenner is denk ik net zo groot als die van Theo Bos van sprinter naar wegrenner.

De overstap voor een schaatser naar bijvoorbeeld de kilometer of de achtervolging op de baan zal minder groot zijn, denk ik, en dat is in het verleden ook wel eens bewezen.

@ Oudesluis. TVM begon twee weken geleden met de zomertraining, was een reportage over te zien in Studio Sport. Het zou kunnen dat Sven daarvoor al een paar keer zelf op de fiets heeft gezeten, maar heel veel zal dat niet zijn, omdat schaatsers hun rust na het seizoen altijd heel bewust pakken.

• Goozzer

Je vergeet dan alleen wel dat Sven Kramer natuurlijk méér duuratleet is dan Theo Bos. Zijn specialiteit ligt, relatief, al meer op de duur dan op de sprintafstanden - voor zo ver dat vergelijkbaar is. Gemakshalve kun je dus stellen dat Kramer wellicht een pak meer aerobische kwaliteiten heeft dan Theo Bos - en dat hij dus in potentie een betere wegrenner zou moeten kunnen zijn. Zo denk ik dat Kramer bijvoorbeeld een hoge Vo2max heeft, en gezien zijn vroegere tijdrijderscapaciteiten, wellicht ook heel wat vermogen kan trappen rond zijn omslagpunt. Als hij dit goed kan ontwikkelen en de omschakeling naar het wegwielrennen volledig verteert (wat hij nu eigenlijk al doet, hij fietst veel en wint een klassieker) dan moet hij best een eind kunnen komen; veel meer is er, in de basis, in elk gval niet nodig niet nodig om prof te kunnen worden…

• keesss

Hij is in iedergeval wel een winnaar. Je kunt nog zo sterk zijn en veel trainen maar dan haal je misschien eens een podium plaats. Ik zie in hem wel een type Cancellara.

• Rory Bob

@G1ant, wat kan jij toch ontzettend uit je nek kletsen.

• Oudesluis Dronken Thuis

Ja lekkere aanname doe je daar G1ant. “Hij zal wel eerder op de fiets gezeten hebben”

Bij deze sta je naast Arend Appelberg op de hitlist.

• Quattro

Ga eens ergens anders wetenschappelijk, doch foutloos zwetsen!