De argumenten die jij noemt (het algemene belang van de wielerwereld) zijn absoluut terecht en valide. Helemaal mee eens dat die zwaar moeten wegen
Mijn eigen invalshoek is niet zozeer mijn eigen belang (“the show must go on”). Wel natuurlijk mijn eigen perspectief.
1. Als ik me verplaats in de positie van een organisator van een ronde , en dan zie hoe de laatste jaren de ene na de andere grote ronde tijdens of na de koers volledig wordt verpest door dopingzaken,
Vuelta > Heras,
Giro > Sella, vrijwel zeker ook Basso,
Tour > Fuentes, Rasmussen, Kohl, Ricco, Schumacher
(om er nog maar es een paar uit het rijtje te noemen),
dan zou ik toch wel één hele grote wens hebben: een wedstrijd die helemaal volgens sportieve normen verloopt, en zonder dit soort schandalen. En die renners die “mijn ronde” hebben besmeurd zou ik niet terug willen zien.
Een erg simpel standpunt, geef ik toe, meer emotioneel dan rationeel ( de financiële schade die een organisator kan lijden etc. vind ik zelf minder belangrijk, alhoewel die ook beduidend kan zijn).
2. Dit soort grote zaken (het zijn de laatste jaren allemaal vlaggedragers en winnaars die door de mand vallen) is, als het zo doorgaat, naar mijn mening funest voor de wielersport.
Er is blijkbaar méér nodig dan twee jaar schorsing, om deze tendens te keren. De wielersport als organisatie slaagt er onvoldoende in het tij te keren (geen verwijt, wel een vaststelling).
3. De (terechte) belangen die jij noemt zijn een beetje diffuus, ze liggen m.i. niet altijd zo zwart-wit. Vooral ook waar het de ploegen (lees: sponsoren) betreft. Een ploeg als Rabo (om een voorbeeld te noemen) heeft zijn voortbestaan verbonden aan de eis “geen doping in de ploeg”. Ze worden wel vaak afgerekend op concrete tegenvallende prestaties, terwijl vaak achteraf geconstateerd kan worden dat de winnaar aan de pil zat. Het belang van sponsor Rabo is een schone wielerkoers, waarin hun talenten (en ik ben zo naïef ervan uit te gaan dat die dit soort grote risico's niet nemen) een eerlijke kans krijgen.
Als ploeg/sponsor heb je ook een duidelijke verantwoordelijkheid om dopinggebruik in je ploeg te voorkomen, ook als dat ten koste gaat van sportief succes.
Om maar een paar dingen te noemen.
En Unibet. Natuurlijk is het verdwijnen van zo'n sponsor uit de wielersport doodzonde. Ze waren helaas een te nietige pion in een te groot machtsspel. Maar die discussie hebben we m.i. al eerder hier gevoerd.