Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Boonen opnieuw betrapt!

• zabirskie

Ook de voorbeeldfunctie van Boonen wordt overdreven. Heel veel mensen zijn fan van een popster. Die staan grotendeels bloot te zweten op het podium, roken, drinken en doperen zichzelf. Dat complete gedragsreportoire wordt ook door slechts een enkeling gekopieerd. Mensen spiegelen zich vooral aan de positieve kanten en prestaties van hun idool, door zich te wentelen in de afschijnende roem van die sterren (bask in reflected glory). Negatief gedrag is niet motiverend, geen onderdeel van hun verafgoding en zal in weinig gevallen leiden tot kopieergedrag. Bovendien is de ontvangende partij niet passief, maar heeft ook hersenen in de kop. Boonen de schuld geven als een fan niet meer zelf het onderscheid kan maken tussen goed en fout is erg makkelijk.

• Merak

Ik dacht altijd dat wielrennen een monniken leven was…

• PietvZ

Merijn, ik heb het over de verslaving dat je geen feestje meer kunt vieren als je geen lijntje op hebt. En geloof me, dan blijft het echt niet bij één lijntje. En ik wil (en vooral kan) ze niet de kost geven die op die manier verslaafd zijn.

Hetzelfde geldt voor als je eens geen zin hebt om te gaan trainen. Een lijntje is dan een wondermiddel, zoals Cleemputte hierboven zo mooi uitlegt.

Dit noem ik de verslaving die Tom eventueel zou kunnen hebben.

En dat zie je echt niet aan iemand, hoor. Een junk die achter zijn spul aan moet jagen, die herken je, ja. Al was het maar door de wanhoop die hij/zij uitstraalt in zijn/haar zoektocht nu weer aan de centjes te komen om zijn portie (meestal ook nog heel erg slecht versneden spul) naar binnen te kunnen werken.

Maar Tommeke kan het prima betalen en zal daar dus niet zenuwachtig van worden.

• Cyclad

Zabirskie schrijft:< Negatief gedrag is niet motiverend, geen onderdeel van hun verafgoding en zal in weinig gevallen leiden tot kopieergedrag. Bovendien is de ontvangende partij niet passief, maar heeft ook hersenen in de kop. Boonen de schuld geven als een fan niet meer zelf het onderscheid kan maken tussen goed en fout is erg makkelijk.>

Je noemt nu juist de reden op waarom Boonen wél een voorbeeldfunctie heeft.

Natuurlijk heeft het gros van de (jonge) fans de hersens om good and evil te onderscheiden, maar er zijn er ook zeker die zich wel laten beïnvloeden.

Bovendien draai je nu de zaken om: positief gedrag is wel motiverend. Positief gedrag van de sporter werkt heilzaam op een groot deel van zijn aanhangers.

Nu het positieve gedrag van Boonen is omgeslagen in negatief gedrag (hoewel hij wel positief schijnt te zijn, snap je het nog) is de positieve voorbeeldfunctie verdwenen.

Hoe kun je dan zeggen dat die functie overschat wordt? Die functie is er zonder meer. Ik weet zeker dat jongetjes van 12 op de fiets om het hardst tegen een brug op fietsen en dan spelen dat zij Boonen en pakweg Van Avermaet zijn.

Datzelfde jongetje van 12 zal niet naar de coke grijpen, maar verkiest wellicht een ander spelletje als zijn idool door negatief gedrag zijn voorbeeld niet meer is.

• PietvZ

Weet jij wat die monniken in die kloosters allemaal naar binnen werken? Als er al niet een of andere zwaar alcoholhoudende triple te vinden is, is de kloostertuin wel een hennepplantage… ;-)

• liefde

Het gaat er dan ook niet om of het er bij jouw in wil maar wat de wetenschappelijke feiten omtrent dat onderwerp zijn.

• daan bontempi

Mijn mening. tom heeft alles gewonnen wat binnen zijn bereik is. Denk dat dit de kick zal zijn.

ik heb niet alle reacties gelezen maar deze kwam ik zojuist tegen op www.ed.nl

BRUSSEL - Tom Boonen zit diep in de put. Dat zei zijn advocaat Luc Deleu zaterdag tegen de Vlaamse omroep VRT, nadat bekend was geworden dat de Belgische wielrenner voor de tweede keer is betrapt op het gebruik van cocaïne. ,,Er valt niets te ontkennen. Dit is een juridisch en menselijk probleem.''

Zie ook:

Boonen opnieuw betrapt op cocaïne

Deleu zei dat de omstandigheden waarin Boonen zijn toevlucht nam tot de harddrug te vergelijken zijn met vorig jaar. ,,Ik heb er geen echte verklaring voor, tenzij deze: hoe groot een kampioen ook is, voor een mens blijft het blijkbaar moeilijk om van de verboden vrucht te blijven. Het is de zwakheid van de mens, die hoogtes en laagtes beleeft.''

Deleu zei zich te kunnen voorstellen dat Boonen na de euforie van de overwinning in Parijs-Roubaix even de druk van de ketel wilde halen en naar de cocaïne teruggreep. ,,Boonen heeft zichzelf in een erg lastig parket gewerkt'', aldus Deleu.

• liefde

Afkicken van een verslaving die geestelijk verankerd ligt is ook niet altijd een kwestie van wilskracht hoor. Er zijn genoeg mensen die iets traumatisch meemaken of anderszinds in een erg vervelende situatie terecht komen. Om de pijn te verlichten wil men dan wel eens naar iets grijpen. Afkicken is dan zeker niet makkelijk als de omgevingsfactoren niet positief veranderen.

• Die Rit Naar Bordeaux

Hier ben ik het zo mee oneens. Het cokegebruik van Tom heeft niks met wedstrijdvervalsing te maken, maar is een persoonlijk probleem. Geen sportieve straf dus. Niet voor niks is coke niet strafbaar in een out of competition controle…

• Die Rit Naar Bordeaux

Hier ben ik het dan wel meeens Raleigh.