Het is misschien goed om een paar relativerende opmerkingen te maken. In de eerste plaats is Boonen buiten wedstrijdverband betrapt. Dit betekent dat het geen overtreding is van het dopingreglement. Hij kan hiervoor dus niet worden geschorst. Zijn gedrag is wel een overtreding van het strafrecht in Belgïe. Boonen heeft, zoals al opgemerkt, de pech in Belgïe te wonen. Zijn overtreding zou in Nederland niet vervolgd worden.
In de tweede plaats lijkt het me het verwijt dat het gedrag van Boonen de geloofwaardigheid van de wielersport aantast wat overdreven. Mij persoonlijk zal het een zorg zijn wat die Boonen snuift. Als de heren P. Kluivert of M. Bakker een auto-ongeluk veroorzaken brengt dat toch ook niet de voetbalsport of het beroep van zanger in diskrediet? Wat slecht is voor de wielersport zijn de bijna hysterische reactie zoals er hierboven een aantal te lezen zijn.
De overdreven reacties op Boonen's misstap zijn natuurlijk ook het gevolg van het feit dat Boonen een geweldig palmares heeft. Boonen is een halfgod en die zien heel wat mensen nu eenmaal graag ter aarde storten. Zonder dat ik een fan ben van hem moet ik toch zeggen dat hij mij heel wat moois heeft laten zien. Ik hoop dat dat in de toekomst nog vaak zal gebeuren.