Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Column Elijzen

  • Frans Rutten

    Ik heb de column gelezen. Michiel Elijzen maakt een onmogelijke spagaat door toch te proberen twee onvergelijkbare grootheden met elkaar te vergelijken. De kwaliteit en integriteit van columnist Martin Bril staan natuurlijk buiten kijf, maar kwaliteit, althans in dezelfde betekenis, geldt per definitie niet voor een publiek sportforum. Daarom komen er op het forum uiteraard ook ongerijmde topics voor, zoals bijvoorbeeld ook door hem geciteerd: “Bijnaam voor Theo Bos” (aan te vullen naar keuze). Het kernstuk van zijn betoog gaat echter over de “lading stront”, zoals hij het noemt, in relatie tot het niet finishen van Theo Eltink in de Waalse Pijl. Ik heb de topic in vogelvlucht nagelezen en wat mij vooral trof was de heftige discussie. Van een eenzijdig tot de enkels toe afbreken was dus geen sprake. M.a.w. Michiel Elijzen gaat selectief te werk. Maar ook als je hem gelijk zou geven (voor het debat), dan blijft de verdenking levensgroot, dat Michiel Elijzen getroffen door het (DWDD) eerbetoon aan de man, die de kunst verstond “elke dag in zijn column van niets iets te maken”, zijn kans nu schoon zag om het discussieforum eens af te zeiken. Hij had beter nog even wat na kunnen mijmeren over de betekenis van Martin Bril.

  • Bertrand Patikaaj

    Voor Michiel Elijzen en Theo Eltink,

    de Fiets

    Ik vlieg over de weg

    voel de wind langs mijn benen

    geniet van de snelheid

    Kijk niet achterom

    voor me gebeurt het

    daar is de Zon

    Waar fiets ik heen

    hoe kom ik terug

    dat maakt niet uit

    Ben een met de fiets

    verlengstuk van mij

    dat maakt me vrij

  • Lucas

    Op zich ben ik het met je eens Frans Rutten, op één (halve) zin na dan:

    “”De kwaliteit en integriteit van columnist Martin Bril staan natuurlijk buiten kijf,..“”

    Dat is dus puur jouw mening, maar zoals je het stelt lijkt het wel alsof dit een feit is.

    Daarom, voor wat het waard is: ik vind Martin Bril een zwaar overschatte schrijver en columnist. Oftewel, ik heb helemaal niks met zijn schrijfsels, maar vooral een bloedhekel aan zijn optredens in DWDD, waaruit de bekende zelfingenomendheid (ik heb het monoplie op de morele waarheid) naar voren komt, die je bij de meeste gasten in praatprogamma's op de publieke omroep ziet.

  • Frans Rutten

    Het is ook niet zo zeer mijn persoonlijke mening, maar vertegenwoordigt meer de algemene opinie, naar ik veronderstel, en de zin was vooral ook vergelijkenderwijs bedoeld. Zoals ook Michiel Elijzen stelde: “Vergelijk nu eens Martin Bril, die de kunst verstond elke dag van niets iets te maken, eens met de forumgasten, die elke dag niets anders te doen hebben dan van niets iets te maken (negatief bedoeld), anoniem hun ongezouten mening mogen geven en mensen mogen kwetsen”. Wat een uitvinding!

  • Massimo

    Beetje kinderachtig van Elijzen. “Wij” maken hier dus van niets iets. Nou Michiel met dat “niets” verdien jij dus je brood. Als er één (of twee) randdebiel(en) hier allerlei beledigingen uit richting Theo Eltink wil dat toch niet zeggen dat iedereen hier zo reageert? Ik zeg toch ook niet dat jullie wielrenners allemaal doping gebruiken?

  • ton duk

    of dat alle ambtenaren lui zijn ??

  • Lucas

    Dat is natuurlijk wél waar..

  • Sub Culture

    Is die column ergens op internet te vinden?

    Of iemand die het in kan scannen? Ben wel eens benieuwd om het te lezen.

    Ik heb wel al gemerkt dat Elijzen een leuke schrijfstijl heeft, maar hij die vaak op een verkeerdelijke manier hanteert. Ik herinner me hoe hij ooit nadat hij mocht opstappen bij Cofidis smakeloos in een column kleinzielig deed over Cofidis en hun manier van werken.

    Was ik een renner, dan zou ik me geen ruk aantrekken van wat ze hier over mijn schrijven, zolang je zelf maar weet waar je mee bezig bent. Ik zou er zelfs motivatie uithalen.

  • merijntje mortirolo

    Was ik een renner, dan zou ik me geen ruk aantrekken van wat ze hier over mijn schrijven, zolang je zelf maar weet waar je mee bezig bent. Ik zou er zelfs motivatie uithalen.

    Dan trek je je er dus wél iets van aan… :+

    Ben het met je eens dat Elijzen goed/leuk kan schrijven, kdeel de mening van Lucas dat Bril vreselijk (overschat) is en ik deel het verlangen van velen deze ‘column’ hier eens te kunnen lezen, opdat ik ook mijn ‘prikmening’ erover mag geven (of Michiel dat nu leuk vindt of niet…)

  • ger

    BRIL

    Donderdag 23 april. Ik zit om half acht 's avonds op de bank en kijk naar een aflevering van De Wereld Draait Door dat deze avond in het teken staat van het overlijden van Martin Bril. Columnist, schrijver, dichter en volgens mij een bijzondere man. Maar dat heb ik nooit aan den lijve mogen ondervinden, want ik ken de beste man niet en hij mij niet en dat voor altijd zo blijven. En het is niet omdat ik toevallig een column schrijf voor een wielerblad dat ik me ineens verbonden voel met hem, maar de uitzending is indrukwekkend en met een brok in mijn keel zit ik dit stukje te schrijven.

    Martin Bril schreef columns over het dagelijkse leven en dat kon van alles zijn. Het waren geen stukken over de wereldproblematiek, politieke kwesties of aanklachten tegen de samenleving maar alledaagse dingen die jou en mij kunnen overkomen of columns waarin hij zijn verbazig uitsprak over de meest banale onderwerpen. Ik herinner me een column die hij schreef over een rotonde en waarom die in godsnaam op de plaats lag waar hij lag. Martin Bril kon van niets iets maken en hij had vele ‘fans’. Hij schreef over wat hij belangrijk achtte, maar kwetste daar niemand of niets mee. Hoe anders is het als ik vlak voordat ik dit opschrijf nog even vluchtig kijk op het forum waar elke wielrenner in Nederland minstens één keer in zijn carrière op heeft gekeken: Hét discussieforum. Hét forum waar vanniets iets wordt gemaakt maar waar de topics uitsluitend gaan over wielergerelateerde onderwerpen en waar anonieme ‘wielerkenners’ hun ongezouten mening geven en mensen (ja want dat zijn wielrenners) mogen kwetse. Wat een uitvinding!

    Mijn ogen dwalen af langs de koppen van de topics: ‘Bijnaam voor Theo Bos’ staat bovenaan en iets daaronder de kop: Eltink finisht niet in Waalse Pijl'. Ik open het en lees met verbazing de lading stront die mijn ex-ploegmaat over zich heen krijgt. ‘Terug naar de bouw’, ‘geen contract meer aanbieden’, ‘minder dan pelotonvulling’, zijn enkele kreten van van stoere anonieme kenners die Theo tot zijn enkels afbranden. Hopelijk leest Theo het zelf niet, is het enige wat ik denk. Topsport is al niet makkelijk, helemaal niet als je op de voet wordt gevolgd door mensen die wielrennen en vooral het commentaar erop geven tot hun belangrijkste dagtaak zien. Elke dag van niets iets maken is een kunst die je moet koesteren. Het is alleen jammer dat maar een iemand dat kon en die zat niet op dit forum. Die is nu dood. Graag een minuut stilte voor Martin Bril en een levenslange stilte voor anonieme wielerkenners. Bedankt…

    Michiel Elijzen

    Persoonlijk vind ik dit een prachtige column waar ik volledig achtersta. Kritiek vind ik goed maar vaak erger ook ik me aan vele onbeschofte meningen die ik niet vind thuishoren op dit forum. Er worden zeer vaak onbeschofte meningen gegeven zonder de achtergronden te kennen waarom een renner minder is als dat hij zou moeten zijn. Ik hoop dan ook steeds weer dat bepaalde uitspraken direct verwijderd worden.