Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

107e Parijs - Roubaix (Fra) (HIS)

• joske

Ja wat een wedstrijd, wat een gezever dat Boonen zou moeten wachten op zijn concurrenten, misschien dat we iedere keer als er een lekke band of valpartij is de wedstrijd tien minuten kunnen stilleggen. En toen boonen van fiets wisselde had de kopgroep dit niet snel genoeg door waardoor boonen in no time tussen de wagens kon aansluiten. Juist alsof ze unaniem besloten hadden om even te wachten. Iedereen en met name Pozzato heeft de ganse wedstrijd tegen Boonen gereden. Boonen, en een Haussler waren de enige die hebben aangevallen. Waarbij de anderen uitblonken in in het wiel blijven zitten. Als er één man was die het verdiende te winnen was het Boonen wel. En ik vond het eigenlijk wel eens mooi dat pozzato door omstandigheden op een kleine achterstand kwam, de man had al 500 kilometer met de rvv erbij in het wiel van boonen gezeten. Nu werd het een duel van man tegen man en pozzato schoot duidelijk te kort. Als hij echt de beste was had hij boonen wel terug gepakt. En de reactie van Hoste kan ik direct na de wedstrijd wel begrijpen alhoewel hij zelf ook wel zal weten dat er voor hem niet veel meer inzat.

• peter

Wat is die subculture toch een gefrustreerde oen. Hij kent echt niets van koers en doet zich voor als kenner. Geen rekening mee houden.

• Rudy Tek

“Ik als vlaam stink zo uit mijn bek dat ik er ziek van ben. Ik voel me minderwaardig ten opzichte van de Nederlanders, ze zijn met alles beter. Gelukkig heb ik als lelijk mens nog iets en dat zijn twee koersen in april waar ik naar uit kan kijken. Daarna begint het echte seizoen en zijn wij belgjes ook daar weer een vol van niks. Ja laat ons verdwijnen als grens tussen nederland en Frankrijk.”

Hier sla je, vermoedelijk onbedoeld, de spreekwoordelijke spijker op zijn kop.

• Lodjan

Van de Rabo website.

Van Houwelingen over het linkeballen van Flecha en de Vlaamse wielerhooligans.

(Parijs-Roubaix) Flecha tuimelt uit kopgroepDe dramatiek in Parijs-Roubaix is weer van hoog gehalte. Zo valt Flecha letterlijk uit de kopgroep.

Het is Juan Antonio Flecha (foto) zondag weer niet gelukt. Het winnen van zijn favoriete koers Parijs-Roubaix. Zondag werd hij zesde, op dik twee minuten van winnaar Tom Boonen. Flecha maakte nochtans op twaalf kilometer van de finish samen met Boonen deel uit van een kopgroep van zes. Op de eerste stroken van het Carrefour de l'Arbre, een loodzware kasseienstrook, gleed Flecha weg in een bocht en dat was de inleiding van een spectaculaire finale, waarin Tom Boonen als enige renner van de zes tegenslag bespaard bleef. De Belg reed vervolgens in indrukwekkende stijl, dat wel, solo naar de finish.

Voor Flecha, Leif Hoste en Johan Vansummeren was de wedstrijd direct voorbij toen de Spanjaard in een bocht weggleed. De twee Belgen tuimelden namelijk over Flecha heen. Boonen kon er net omheen fietsen. Flecha zat snel op zijn fiets, maar zijn ketting bleek kapot. Het verschil was daarna te groot. “Toen ik mijn achterwiel voelde wegglijden, wist ik meteen dat het over was. Het was de beslissende strook. Daar kun je je geen tegenslag permitteren”, bekende de Spanjaard.

De tranen speelden vervolgens in zijn ogen, want weer voelde hij zich opperbest in de Hel van het Noorden. “Ik was hier nog nooit zo goed als vandaag. Ik heb het nu ook eens anders aangepakt. Meer met verstand gekoers en niet alleen met het hart.” De ploegleiders Adri van Houwelingen en Frans Maassen hadden hun kopman nog bij de voorbespreking voorgehouden met beleid te koersen. “Flecha heeft hier in het verleden altijd met het hart gereden, maar vaak ook veel te onstuimig. Wij wilden hem anders zien rijden. En dat ging vandaag lang goed”, had Adri van Houwelingen tot zijn tevredenheid gezien.

Kritiek van Boonen en Hoste

Flecha's zuinigere rijden kwam hem na afloop bij Sporza echter op de nodige ongezouten kritiek van Tom Boonen en vooral Leif Hoste te staan. Boonen: “Flecha reed de kantjes er af.” “Flecha deed niks, zat alleen te profiteren en wilde ook nog eens gaan demarrerren. Een schande”, foeterde Hoste, die Flecha ook slecht bochtenwerk verweet. “Het was een stomme fout van Flecha. Het is maar goed dat hij hier nu niet in de buurt is, want ik weet niet wat ik zou doen.”

Adri van Houwelingen nam het volledig op voor zijn kopman. “Flecha hoeft niet voortdurend de kastanjes voor een ander uit het vuur te halen. Laat een ander dat ook maar eens doen. Bovendien had Lotto twee man in de kopgroep en wij maar een. Het is bovendien ongepast je zo uit te laten over een coureur die nooit te beroerd is om zijn armen uit zijn mouwen te steken.”

Toch kansen?

Waren er kansen voor Flecha in de finale?

De Spanjaard vond zelf van wel. “Ik wilde op het Carrefour de l'Arbre de kopgroep verder uitdunnen en daarna zouden we dan wel verder zien.” De ploegleider zag vooral mogelijkheden door de aanwezigheid van drie snelle mannen in de kopgroep. Boonen, Pozzato en Hushovd. “Flecha had kunnen profiteren van de rivaliteit tussen die drie. Hoste en Vansummeren? Daar hoefde hij niet bang voor te zijn. Dat waren echt niet de sterksten voorin.”

Van Houwelingen wilde uiteindelijk niets afdingen op de zege van Boonen. “We moeten eerlijk zijn. De verschillen zijn na die valpartijen alleen maar groter geworden. Tom was de beste man in koers.” We hade de ploegleider geen goed woord over voor de talrijke, voornamelijk Vlaamse, wielerfans langs het parkoers. Zij hinderen bijvoorbeeld Pozzato bij zijn achtervolging op Boonen, maar bleken ook een ware plaag voor de ploegleiderswagens. “We kregen klappen met stokken op de auto en trappen tegen de buitenspiegels. Om over de verwensingen maar te zwijgen. Ik noem het gewoon wielerhooligans. Het wordt ieder jaar erger. Jammer van deze mooie koers.”

• Lodjan

Joost Posthuma is tevreden over zijn Parijs-Roubaix, maar baalt voor Flecha.Weer zat Joost Posthuma in een kopgroep in Parijs-Roubaix. Maar deze keer was de groep groter en kon hij lang voorop rijden. In een monumentale koers als dit is dat toch net even wat specialer.

Je kijkt voor jezelf vast tevreden terug op deze Parijs-Roubaix.

'Ja, volgens mij mag ik zeker een tevreden man zijn. Als er al vroeg een groep van twaalf gaat lopen, moet je er als ploeg altijd iemand bij hebben zitten. En vandaag zat ik erbij. Nu heb ik een paar jaar geleden ook al eens in de kopgroep gezeten, maar de groep was nu groter. Dan blijf je langer vooruit. Het was echter zeker wel zwaar. Ik had toch nog behoorlijk last van de naweeën van de val in de Ronde van Vlaanderen vorige week. Om dan over kasseien te denderen is behoorlijk pittig. Gelukkig hoef je voor de kasseistrolen niet te dringen als je in de kopgroep zit. Dat scheelt behoorlijk.'

Toch zal de stemming in de ploeg minder zijn, nu Flecha in de finale viel.

'Om eerlijk te zijn: ik heb nog niet veel mensen van de ploeg gesproken. Normaal zie je elkaar in de bus als je gaat douchen, maar hier is het anders. Hier kiezen de meeste renners voor de nostalgische douches. Ik ook natuurlijk. Een monumentale koers als Parijs-Roubaix is, moet je natuurlijk op gepaste wijze afsluiten. Je bent blij dat je er bent en je moet het vollledig beleven. Maar het is zeker zuur dat Flecha gevallen is. Hij reed goed en zat erg goed geplaatst als hij op olie uitglijdt. Dat is tenminste wat ik begrepen heb. Dat is echt enorm balen.'

Het publiek wordt steeds uitzinniger. Hoe gevaarlijk is dat voor jullie?

'Ja, dat is wel erg oppassen. Zeker als je in een grote groep rijdt. Zoals gezegd heb je er in de kopgroep iets minder last van. Op het laatst merk je er sowieso minder van. De kasseien zijn zo slopend dat je alleen nog met jezelf bezig bent en je ziet niks of niemand om je heen. Dus als er rijen dik mensen staan, zie je dat niet. Het enige dat je ervan meekrijgt, is dat je veel geschreeuw hoort en schraal bier ruikt.'

Je staat aan het eind van een lang voorseizoen. Hoe kijk je erop terug?

'Als het goed is, rij ik volgende week de Amstel Gold Race. En daarna pak ik rust. Dan zit het voorseizoen er voor mij op. Maar ik ben er zeker tevreden over. Alleen vorige week was ik er flink kapot van dat ik gevallen was. Maar ik heb de Ruta del Sol gewonnen en een paar podiumplaatsen gepakt. Vandaag reed ik ook goed, dus zeker na deze Parijs-Roubaix kijk ik terug op een geslaagd voorjaar.'

• Rudy Tek

Lees die laatste alinea nog eens en oordeel dan nog eens.

Of zoals een buitenstaander tegen me zei: “waarom doen al die Belgen zo zielig? Wij gaan toch ook Shani Davis niet lopen uitjoelen als hij op ons feestje komt.”

In de roos dacht ik toen. Vond t dieptriest dat Pozzato moest remmen enkele malen en dat overstekende meisje moeten ze enkele jaren opsluiten in één van de talrijke daarvoor bestemde Belgische kelders.

• Lodjan

1 Tom Boonen (Bel) Quick Step 6.15.53 (42.343 km/h)

2 Filippo Pozzato (Ita) Team Katusha 0.47

3 Thor Hushovd (Nor) Cervelo Test Team 1.17

4 Leif Hoste (Bel) Silence-Lotto

5 Johan Van Summeren (Bel) Silence-Lotto 1.22

6 Juan Antonio Flecha (Spa) Rabobank 2.14

7 Heinrich Haussler (Ger) Cervelo Test Team 3.13

8 Sylvain Chavanel (Fra) Quick Step 3.15

9 Manuel Quinziato (Ita) Liquigas 5.00

10 Matti Breschel (Den) Team Saxo Bank 5.29

11 Wouter Weylandt (Bel) Quick Step

12 Andreas Klier (Ger) Cervelo Test Team

13 Frédéric Guesdon (Fra) Française Des Jeux

14 Kévin Van Impe (Bel) Quick Step 6.15

15 Roger Hammond (GBr) Cervelo Test Team

16 Kurt-Asle Arvesen (Nor) Team Saxo Bank

17 Niki Terpstra (Ned) Team Milram

18 Bert Scheirlinckx (Bel) Landbouwkrediet - Colnago 6.19

19 Jérémy Hunt (GBr) Cervelo Test Team 6.32

20 Marcel Sieberg (Ger) Team Columbia - Highroad

21 Mathew Hayman (Aus) Rabobank

22 Yauheni Hutarovich (Blr) Française Des Jeux

23 Angelo Furlan (Ita) Lampre - N.G.C.

24 Damien Gaudin (Fra) BBox Bouygues Telecom

25 Bradley Wiggins (GBr) Garmin - Slipstream

26 Saïd Haddou (Fra) BBox Bouygues Telecom

27 Maarten Wynants (Bel) Quick Step

28 Staf Scheirlinckx (Bel) Silence-Lotto

29 Sébastien Minard (Fra) Cofidis, Le Credit En Ligne

30 Marcus Ljungqvist (Swe) Team Saxo Bank

31 Nicolas Jalabert (Fra) Agritubel

32 Matthew Goss (Aus) Team Saxo Bank

33 Grégory Rast (Swi) Astana

34 Filip Meirhaeghe (Bel) Landbouwkrediet - Colnago

35 Florent Brard (Fra) Cofidis, Le Credit En Ligne

36 Servais Knaven (Ned) Team Milram

37 Nicolaï Trussov (Rus) Team Katusha

38 Greg Van Avermaet (Bel) Silence-Lotto

39 Joost Posthuma (Ned) Rabobank

40 Imanol Erviti (Spa) Caisse d'Epargne

41 Björn Leukemans (Bel) Vacansoleil Pro Cycling Team

42 Pieter Vanspeybrouck (Bel) Topsport Vlaanderen - Mercator

43 Rony Martias (Fra) BBox Bouygues Telecom

44 George Hincapie (USA) Team Columbia - Highroad

45 Lars Bak (Den) Team Saxo Bank

46 Gabriel Rasch (Nor) Cervelo Test Team

47 Bernhard Eisel (Aut) Team Columbia - Highroad 6.43

48 Kasper Klostergaard (Den) Team Saxo Bank 6.45

49 Fabian Cancellara (Swi) Team Saxo Bank 6.48

50 Yaroslav Popovych (Ukr) Astana 9.09

51 Gregory Henderson (NZl) Team Columbia - Highroad 11.11

52 Aleksandr Kuschynski (Blr) Liquigas

53 Marco Bandiera (Ita) Lampre - N.G.C.

54 Aleixei Markov (Rus) Team Katusha

55 Stijn Devolder (Bel) Quick Step

56 Tom Veelers (Ned) Skil-Shimano 12.12

57 Mauro Da Dalto (Ita) Lampre - N.G.C.

58 Rui Costa (Por) Caisse d'Epargne

59 Matthieu Ladagnous (Fra) Française Des Jeux

60 Renaud Dion (Fra) AG2R La Mondiale

61 Wesley Sulzberger (Aus) Française Des Jeux

62 Edvald Boasson Hagen (Nor) Team Columbia - Highroad

63 Maarten Tjallingii (Ned) Rabobank

64 Steven Cozza (USA) Garmin - Slipstream

65 Marcus Burghardt (Ger) Team Columbia - Highroad

66 Arnaud Coyot (Fra) Caisse d'Epargne

67 Aitor Galdos (Spa) Euskaltel - Euskadi 12.32

68 Alexandre Moos (Swi) BMC Racing Team 16.57

69 Aart Vierhouten (Ned) Vacansoleil Pro Cycling Team 17.30

70 Björn Schröder (Ger) Team Milram 17.36

71 Pedro Horrillo (Spa) Rabobank

72 Lloyd Mondory (Fra) AG2R La Mondiale

73 Markus Eichler (Ger) Team Milram

74 Enrico Franzoi (Ita) Liquigas

75 Koen Barbe (Bel) Landbouwkrediet - Colnago

76 Christophe Laurent (Fra) Agritubel

77 Alexandre Blain (Fra) Cofidis, Le Credit En Ligne

78 Stijn Neirynck (Bel) Topsport Vlaanderen - Mercator

79 Cyril Lemoine (Fra) Skil-Shimano

80 Martin Velits (Svk) Team Milram

81 Emilien-Benoît Berges (Fra) Agritubel

82 Floris Goesinnen (Ned) Skil-Shimano

83 Markel Irizar (Spa) Euskaltel - Euskadi

84 Anders Lund (Den) Team Saxo Bank

85 Yoann Offredo (Fra) Française Des Jeux

86 Bert De Backer (Bel) Skil-Shimano

87 Arnaud Labbe (Fra) BBox Bouygues Telecom

88 Brent Bookwalter (USA) BMC Racing Team

89 Marcin Sapa (Pol) Lampre - N.G.C.

90 Michaël Barry (Can) Team Columbia - Highroad

91 Kevin De Weert (Bel) Quick Step

92 Daniel Oss (Ita) Liquigas

93 Michael Schär (Swi) Astana

94 Sebastian Langeveld (Ned) Rabobank 17.46

95 Christopher Sutton (Aus) Garmin - Slipstream

96 Romain Villa (Fra) Cofidis, Le Credit En Ligne

97 Daniele Righi (Ita) Lampre - N.G.C.

98 Martijn Maaskant (Ned) Garmin - Slipstream

99 Michael Friedman (USA) Garmin - Slipstream 17.48

100 Marlon Perez Arango (Col) Caisse d'Epargne 19.51

101 Maciej Bodnar (Pol) Liquigas

102 Steve Chainel (Fra) BBox Bouygues Telecom

103 Simon Spilak (Slo) Lampre - N.G.C.

104 Kevin Ista (Bel) Agritubel

105 Maarten Neyens (Bel) Topsport Vlaanderen - Mercator

• jeroenski

Tommeke gewoon de verdiende winaar stelletje azijn-zeikerds!!!!!

on-sportief gedrag……., hou is op! in een koers als P-R zijn talrijke valpartijen, als daar op gewacht moet worden finischen we vanavond om half 9 met een massa-sprint op de baan.

• Cyclad

Ditmaal neig ik naar de mening van Sub Culture.

Als zelfs wielerliefhebbende landgenoten van mij die doorgaans heel objectief zijn (zoals Lucas en Massimo) door hun kennelijk wat gekleurde anti-Boonenmening niet willen inzien dat Tom Boonen vandaag gewoon de sterkste was snap ik het niet meer.

Natuurlijk is het vervelend dat hij op deze manier alleen voorop kwam, maar dat is wel inherent aan de sport.

en dan die ronduit zieleige raecties van wederom landgenoten van me op Leif Hoste. Gewoonweg beschamend. Die jongen reed een dijk van een koers en reageert vlak na de koers uiteraard emotioneel. Van mij mag dat, maar sommigen maken hem uit voor alles wat lelijk is.

Inderdaad, arm prikbord.

Ik heb een fantastische wedstrijd gezien met een oerverdiende winnaar. En ja Lucas, ik heb samen met zoonlief alles gezien. Er is veel gebeurd, maar je mag Boonen niet verwijten dat hij op bepaalde momenten wat geluk had. Dat noem ik nu het recht van de sterkste.

Nog even wat over de Nederlanders. We barsten van het talent, maar echt veel doen we er niet mee. Als ik Langeveld zie rijden vandaag en Martijn Maaskant achteraf hoor praten weet ik precies wat het verschil is tussen die jongens en bijvoorbeeld de zeker niet betere Belgen Van Summeren en Hoste.

Dat verschil heet mentaliteit, de ultieme drang om tot het gaatje te gaan.

Langeveld liet in het bos z'n koppie al hangen en Maaskant zelfs al eerder. Mag niet.

Johan van Summeren was al bijna begraven op 70 kilometer van de meet, maar gaat op karakter door en wordt prima 6e.

Kasper Klostergaard, een Deen van middelmatig niveau doet het veel beter dan vluchtgezel Joost Posthuma, die toch echt een beter renner is.

Misschien toch iets om scherp over na te denken.

Iedereen heeft pijn in zo'n koers, maar niet iedereen geeft het snel op.

Doorbijten, je pijngrens verleggen. Als dat niet gebeurt zullen jongens als Maaskant en Langeveld nooit een grote wedstrijd winnen.

Het talent hebben ze, maar wielrennen is toch wel iets meer.

• Rudy Tek

Eens Cyclad, maar ik denk dat het gros van de reacties niet voortkomt uit “belgenhaat” of “Boonenhaat”, maar meer uit het feit dat op het moment waarop

je verwacht dat de 6 beste mannen van de dag erom gaan strijden er 5 door valpartijen achterop raken. Dat is wel een beetje teleurstellend natuurlijk, had me toch een beetje verheugd op de strijd. En daarmee wil ik niks afdoen aan de prestatie van Boonenn natuurlijk. Het feit dat die mannen vallen komt natuurlijk ook niet omdat ze allemaal nog zo fris zijn.

Kortom, terechte winnaar, maar de manier waarop vond ik uiterst teleurstellend.