Ik ben het best met je eens gerd
Ik heb het idee dat vele van ‘ons’ niet naar de sport om er van te genieten, maar naar de kleur van het shirt. Misschien moet een heel aantal mensen zich een realiseren dat wielrennen geen voetbal is. In het wielrennen juich je voor iedereen die mooie dingen laat zien en niet alleen voor de gene die toevallig een oranje-wit-blauw tricot aanhebben.
Tuurlijk kies je een favoriet en hoop je dat de nederlanders het goed doen, maar als ze het niet goed doen, wil dat niet zeggen dat ik niet kan genieten van de koers. Zoals ik boonen gisteren heb zien rijden, nederlander of belg, zwart of wit, ik vond het prachtig! Vorige week heb ik evenzo genoten van stijn devolder.
Tja, ze rijden dan niet in dienst voor de ploeg ‘waar ik (en de meeste hier volgens mij) voor ben’, maar ze zorgen wel voor een prachtige koers en alles wat deze sport voor mij zo mooi maakt om, naast zelf te doen, ook intensief te volgen.
Tuurlijk zie ik graag een nederlander winnen, maar als je heel eerlijk bent hebben wij in nederland de kwaliteiten (nog) niet. Dat geeft mij reden om nog harder voor de belgen te gaan juichen dan ik al deed. Zeg nou eerlijk, iedere Hollander heeft toch gewoon een mooie koers gezien.
Voor mij geen afgunst jegens de belgen. Dat neemt niet weg dat ik 100% anti-hooligan ben. Ook daar geldt, Nederlander of Belg, gewoon normaal doen.. Wellicht verpesten ze namelijk de koers voor een ander.. niet voor zichzelf, want voor het wielrennen komen zulke figuren niet. Ik wil niet achter dranghekken staan op de kasseistroken, ik wil bergop niet achter hekken staan. Wielrennen is een sport van het volk. Wielrenners kan je horen, ruiken en aanraken.. Het zou zonde zijn als dit soort debielen het voor mij verpesten.