Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vlaamse wielerhooligans !! SCHANDE

• Hans

Ik ben het best met je eens gerd

Ik heb het idee dat vele van ‘ons’ niet naar de sport om er van te genieten, maar naar de kleur van het shirt. Misschien moet een heel aantal mensen zich een realiseren dat wielrennen geen voetbal is. In het wielrennen juich je voor iedereen die mooie dingen laat zien en niet alleen voor de gene die toevallig een oranje-wit-blauw tricot aanhebben.

Tuurlijk kies je een favoriet en hoop je dat de nederlanders het goed doen, maar als ze het niet goed doen, wil dat niet zeggen dat ik niet kan genieten van de koers. Zoals ik boonen gisteren heb zien rijden, nederlander of belg, zwart of wit, ik vond het prachtig! Vorige week heb ik evenzo genoten van stijn devolder.

Tja, ze rijden dan niet in dienst voor de ploeg ‘waar ik (en de meeste hier volgens mij) voor ben’, maar ze zorgen wel voor een prachtige koers en alles wat deze sport voor mij zo mooi maakt om, naast zelf te doen, ook intensief te volgen.

Tuurlijk zie ik graag een nederlander winnen, maar als je heel eerlijk bent hebben wij in nederland de kwaliteiten (nog) niet. Dat geeft mij reden om nog harder voor de belgen te gaan juichen dan ik al deed. Zeg nou eerlijk, iedere Hollander heeft toch gewoon een mooie koers gezien.

Voor mij geen afgunst jegens de belgen. Dat neemt niet weg dat ik 100% anti-hooligan ben. Ook daar geldt, Nederlander of Belg, gewoon normaal doen.. Wellicht verpesten ze namelijk de koers voor een ander.. niet voor zichzelf, want voor het wielrennen komen zulke figuren niet. Ik wil niet achter dranghekken staan op de kasseistroken, ik wil bergop niet achter hekken staan. Wielrennen is een sport van het volk. Wielrenners kan je horen, ruiken en aanraken.. Het zou zonde zijn als dit soort debielen het voor mij verpesten.

• diravi

Ik vond die van die kelders wel goed.

• JW

Ik ben het in vrijwel alle opzichten met deze opmerkingen eens.

De laatste weken, zeker na de RVV en P-R gisteren, lopen de discussies hier behoorlijk uit de hand omdat emoties en chauvinisme elke redelijke discussie onmogelijk maken.

Ik heb me ook erover verbaasd dat kritisch en genuanceerd oordelen zo wordt overheerst door onderbuikgevoelens. Als je niet meer kunt relativeren, verdwijnt elke mogelijkheid tot redelijke discussie.

Natuurlijk is het verhoudingsgewijs maar een heel beperkt groepje supporters dat zich misdraagt langs de route, zoals dat bij dit soort massa-bijeenkomsten - waar bovendien nog te veel gedronken is - altijd het geval is. Die kleine groep geeft een totaal verkeerd beeld van “de massa” (bij voetbalrellen hier is het niet anders).

Dat dit forum “anti-Belgischer” wordt ben ik niet helemaal met je eens. Je baseert dit misschien op een aantal reacties van mensen van wie je dit niet had verwacht. Getalsmatig gaat dat dan nog altijd maar om enkelingen. Als je de verschillende heftige “discussies” doorleest, en in aantallen prikkers op zou delen, zul je zien dat getalsmatig ook bij de Nederlandse prikkers die nuance nog wel degelijk - en op grote schaal - aanwezig is. Maar wie het hardste schreeuwt krijgt vaak de meeste aandacht.

Als je ziet waar het allemaal over gaat, dan is het natuurlijk belachelijk dat mensen zich zo laten meeslepen door hun emoties. Het is “maar” een wielerwedstrijdje, het lijkt wel oorlog.

Natuurlijk zijn er prikkers bij voor wie het grootste plezier lijkt te bestaan uit provoceren. Ook dat is iets wat op zo'n open forum “normaal” is, als je eraan deelneemt moet je dat accepteren. Dat kan leuk zijn, of de discussie verlevendigen, of kan ontaarden in xenofobie of racisme (niet ieder kent de grenzen van wat nog betamelijk is), en dan gaat het te ver. Maar net als in het gewone leven: je kunt niet iedereen serieus nemen.

Ik vind het vooral jammer dat deze tendens om steeds harder te schreeuwen en steeds minder te luisteren de laatste weken een normale discussie te veel de overhand heeft gekregen. Dat mag allemaal m.i. best wat minder.

Ik zou het vooral ook jammer vinden als deze tendens de Belgische prikkers van dit forum zou jagen. Afgelopen weken zou je bijna kunnen concluderen dat een deel van dit forum anti-Belgisch is. Vergis je niet, 't is maar net wat er speelt. Er zijn genoeg “Nederlandse” onderwerpen - neem b.v. “Rabo” - die hier tot een zelfde toonzetting kunnen leiden.

Alsof het allemaal écht zo belangrijk is….

• Rudy Tek

Ach volgens mij valt het allemaal wel mee met de Belgenhaat, eerder een gezonde rivaliteit denk ik. Ik vind Boonen wel een mooie winnaar, ik vond enkel het einde van de koers erg teleurstelllend en dat had ik net zo teleurstellend gevonden als wanneer Flecha zou hebben gewonnen.

Verder zie ik de torenhoge favoriet altijd graag verliezen, ik supporter graag voor de underdog. Als QS niet kan verliezen voor de ronde omdat ze met drie man bij de eerste 6 rijden, hoop ik dat het wel gebeurt en er iemand is die er dwars doorheen rijdt. Niet omdat QS Belgisch is, had ik ook met Discovery of Astana.

En die Belgische supporters is natuurlijk wel een beetje triest, maar zoals ik al zeg, wij hebben die ook alleen gaan ze bij ons naar het voetbal. Ik ben dan ook absoluut geen Belgenhater, wat natuurlijk niet wegneemt dat altijd als ik in Belgie ben ik het idee heb dat ik in een marathonuitzending van Jambers ben beland.

Treffender kun je het verschil tussen NL en Belgie niet typeren denk ik. Wij hebben Jiskefet en jullie hebben Jambers. Alleen is het bij ons gespeeld en humoristisch bedoeld en bij jullie realiteit.

• Rudy Tek

Overigens lees ik hier de vergelijking met de Alp. Ik ben daar enkele malen geweest en weet zeker dat er daar één Nederlander is die het in zijn hoofd haalt een renner met bier te begooien (Belg of geen Belg), dat die door de rest van de Nederlanders van die berg geflikkerd wordt.

• Lucas

Mee eens, geldt voor mij ook.

Het meeste trieste vind ik hier nog, dat als ik iets aan de kaak stel, in dit geval met name het onsportieve gedrag van Vlaamse supporters en in mindere mate het niet zo sportieve doorrijden van Boonen, dat door allerlei Vlaamse Calimero's meteen als anti-Belgisch wordt aangemerkt. Als ik nou altijd anti-Belgische opmerkingen zou makken alla, maar dat is toch echt niet het geval.

Feitelijk betekent dit dus dat je in een discussie geen dingen meer negatief over Vlamingen mag vermelden, omdat je dan auttomatisch anti-Belg bent. Wat een kletskoek zeg..

• arend appelberg

ach volgende week zondag sta ik weer met een hoop belgische en nederlandse vrienden op de cauberg. belgen die zichzelf wel kunnen relativeren en nederlanders idem. het zijn zieltjes als sub c, michel w en karl v. die ervoor zorgen dat nederlanders zo'n bloedhekel krijgen aan belgen, waaronder ikzelf.

een mooi voorbeeld is ook het wk voetbal 1998. nederland speelt tegen belgie in een afschuwelijke partij. 11 belgen liggen 90 minuten voor de doelpalen. schoppen en spugen en kloten de hele wedstrijd door. na de wedstrijd schreeuwt de belgische commentator bijna orgastisch uit dat deze partij een winst is voor alle belgen op die nederlandse diknekken en dat die geviert dient te worden op alle straten in belgie. vervolgens gaan tienduizenden belgen de straat op om deze 0-0 te vieren. de beelden gaan de hele wereld over en in elk land is men verbijsterd. dat is belgie in een notendop een meelijwekkend landje waar diegene met zelfkritiek lijden onder de domme nozems met een minderwaardigheidscomplex nog groter dan het vlaams belang.

• keaskop

Arend: je had het niet beter kunnen verwoorden…… geweldig.

• Lucas

Dit lijkt me zwaar overdreven, Arend.

• molteni

Heb dit al tot vervelens toe vaker gepost : laat de liefhebber zijn sportbeleving ondergaan los van nationaliteit, of tenminste met zin voor nuance Daarom ook : kan Uytterhoeven terug komen aub., Wuyts kan misschien een postje krijgen bij de fanatici van het Vlaams Blok of LDD. Zo behoudt een vlaamse overwinning zijn glans zonder zijn orgastisch klaarkomen en kunnen we zonder gekrulde tenen het wielrennen op een genuanceerde manier bekijken!