Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nederlands laatste kans voor de klassiekers is Gesink. Optimaliseer die kans.

• daan bontempi

denk wel dat kroon goede benen heeft en dit ook achteraf weet te vertellen

• DmB

Dat is een zekerheidje ja :D

• apenzoon

Ik verheug me echt op het moment dat hij een keer tweede wordt en zegt dat hij kutbenen had, dan heeft hij daar gewoon even heel Nederland waaronder Daan Bontempi stil gemaakt. :)

• G1ant

Gesink richt zich op de tour, wsl. ook in de toekomst. Logisch. Boogerd kwam al explosiviteit tekort in de klassiekers, Geesink is nog een stuk minder explosief. En ook op de muur van Huy komt het op explosiviteit aan. Geesink rijdt echt niet iedereen met een strak tempo uit het wiel daar. Het gaat er toch om wie in die laatste minuut nog een jump kan plaatsen, en dat is toch het werk van de Valverde's, Cunego's, Sammy Sanchezzen etc.

Ik denk dat we met Maaskant, Terpstra, Langeveld en straks Boom en misschien ook een Westra een paar leuke kanshebbers voor de kasseienklassiekers hebben in de komende vijf a acht jaar. Maar voor de heuvelklassiekers ligt het anders. Thomas Dekker in vorm kan het in LBL. Kroon, misschien met een superdag, maar ik zie het zo snel niet gebeuren. Misschien kan Boom ook dat, of misschien juist dat. Maar dit jaar en volgend jaar is de zege kans kleiner dan vijf procent denk ik.

• Blueprint

Tsja, gokken op ronderenner Gesink voor de klassiekers is toch een zwaktebod, maar veel beters hebben we ook niet. De kans dat Karsten Kroon alsnog een echt grote vis vangt, wordt steeds kleiner en van Thomas Dekker is het nog maar afwachten hoe hij zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Een goede Dekker moet echter in staat om klassiekers te winnen. Ik ben ook wel benieuwd wat Dennis van Winden in de toekomst zal kunnen in het explosieve heuvelwerk, hij heeft er zeker aanleg voor.

• Catena

“Ik denk dat we met Maaskant, Terpstra, Langeveld en straks Boom en misschien ook een Westra een paar leuke kanshebbers voor de kasseienklassiekers hebben in de komende vijf a acht jaar.”

Wat heeft iedereen toch met Boom en die kasseien? Die jongen heeft daar waarschijnlijk helemaal niets te zoeken. Ik verwacht hem veel eerder in de heuvelklassiekers. Daar lijkt hij me ook een stuk meer aanleg voor te hebben. Veldrijders zijn niet perse hardrijders op de kasseien hoor.

• Andere Peter

Jurgen wordt wel een beetje voorspelbaar met zijn PVV-getinte topics. Niet helemaal duidelijk is wie nu die NL-winstkans moet optimaliseren? Toch niet Rabo. Rabo heeft een heel andere verantwoordelijkheid: het optimaliseren van de Rabo-winstkans. Of nog scherper gesteld: het maximaliseren van het rendement van het geinvesteerde kapitaal (dat kan iets anders zijn dan zeges maximaliseren).

Of je het nu hebt over AGR, WP of LBL. Gesink heeft een minieme winstkans (1% a 3%). Die kans wordt nul als hij de laatste kilometer begint in een groepje met 4 man of meer. Hij moet eigenlijk alleen aankomen. Beste kans daarop: juist NIET op een van de explosieve klimmetjes waar iedereen elkaar uitschakelt, waar je alleen met supermacht de rest kan lossen. Beste kans is een verrassingsaanval bv 5 a 15 km voor de finish. Zoals recentelijk Hamilton (LBL), Vinokourov (LBL en AGR), Schumacher (AGR), Verbrugghe (WP) die koersen wonnen.

(Vervelend rijtje namen trouwens, m.u.v. Verbrugghe, nu ik ze zo opsom…)

• Frans Rutten

Los van het feit, dat de steile klim aan de finish van een klassieker ligt, is de allerlaatste inspanning van ca. 3 minuten tot op zekere hoogte best vergelijkbaar met een individuele achtervolging of nog veel beter een ploegenachtervolging.

Het vermogen, dat de 1e renner moet opbrengen is beduidend hoger dan in elke andere positie. Het is bij wijze van spreken dus ook versnellen en “stil vallen”.

Tot zover gaat de vergelijking op. Bij een continu steile klim (100 m stukken vanaf 400m zijn 10% / 11% / 11% / 10% / 17% / 15% / 14% en 15% en 6%) is het “stil vallen” natuurlijk funest, omdat de zwaartekracht nu eenmaal zijn werk doet.

Dus maximaal is altijd uit den boze, maar het zou net zo moeten gaan als met de achtervolging. Eenmaal op gang het meest optimale gemiddelde tempo afwerken. Zo scabreus blijven versnellen als Mini Phinney onlangs op de 4K demonstreerde zit er bergop uiteraard nooit in.

Maar het is meestal een groepsaankomst, dus halen alleen de renners op kop de kastanjes uit het vuur. Explosiviteit telt dan alleen, als je ook in de positie komt, van waaruit je explosief kunt zijn, vooropgesteld dat je nog voldoende reserve hebt.

Dus van belang is te kunnen versnellen vanuit het juiste moment (taktiek/inzicht)en ook niet teveel te hoeven verspelen aan het leveren van extra vermogen ter compensatie van extra gewicht t.o.v. medestanders.

• Matthi

U guys forgot Hoogerland - 12th in last tour of flandrie?

• Lucas

Gesink richt zich helemaal niet (alleen maar) op de Tour. Hij heeft nota bene speciaal de T-A i.p.v. P-N gereden met het oog op de Waalse klassiekers. Of dat zin heeft waag ik persoonlijk te betwijfelen, maar hijzelf en de ploegleiding denken daar vooralsnog dus anders over.