Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wielrennen en Negers, een onmogelijk huwelijk?

• Bart

Toen ik vanmiddag mijn rondje alblasser/krimpenerwaard deed schrok ik mij het lazarus toen ik een heuze neger op een racefiets zag zitten, hij ging bovendien ook nog eens hard.

Ik vraag me af of er een medische uitleg is voor de afwezigheid van gekleurde mensen in de koers. We weten in het hardlopen is de neger in het voorbeeld vanwege zijn andere samenstelling van bloedcellen en in het zwemmen is de blanke medemens in het voordeel om een dito reden. Zou er zo'n reden ook bij fietsen gelden of is het slechts een kwestie voordat we onze Shani Davis mogen verwelkomen. Ik zou het toejuichen.

• Lucas

Ik denk het laatste.

Ik denk veelaleer dat het een kwestie is van cultuur bepaald.

Ik zou het zelfs sterker willen stellen: ik denk dat het negroïde ras in aanleg voor vrijwel alle sporten genetisch beter uitgerust is dan het blanke ras.

• Columbiafan

Mwa die ene Fransman van Bouygues is best sterk, en dan is er nog de bruutste neger-wielrenner van al Nolan Hofmann

• Bart

Cultuur lijkt mij inderdaad een factor die zeer sterk meespeelt. In stedelijke gebieden zal je misschien minder snel je racefiets pakken en zijn teamsporten als Basketbal en Voetbal veel populairder.

Dat het negroide ras voor alle sporten genetisch beter is uitgerust klopt overigens niet, laatst las ik in een artikel dat als het om zwemmen gaat de bleekscheet voordeel heeft.

• diravi

Negers zijn helemaal in de mode. Al jaren zien we ze in het voetbal, atletiek, maar ook bijvoorbeeld in de drugshandel. Of de politiek. Het hoogste plekje wordt sinds kort warm gehouden door een neger. Dus ik schat nog een jaar of 3 à 4 en de uci verplicht de teams na de aziaten en Russen 15% negers in de ploeg op te nemen.

• Lucas

Dan vraag ik je wat voor artikel..? Een wetenschappelijk artikel..?

Ik kan het me haast niet voorstellen, mede vanwege het feit dat de diversiteit in de zwemsport zo ontzettend groot is (qua kracht en duurvermogen).

• Bart

Het was in de science update van een poosje terug. Ik kan de precieze strekking van het artikel niet helemaal heugen maar het gaat om zowel de longinhoud, die onregelmatiger gebruikt wordt bij het zwemmen dan bij de loopsporten alsmede de bloedcellen die nadelig waren voor de negert.

• Lucien Buysse

Abdel-Kader Zaaf (Chibli (Algerije), 28 januari 1917 – 22 september 1986) was een Algerijns wielrenner die wereldfaam vergaarde in de Ronde van Frankrijk van 1950, toen Algerije overigens nog een kolonie van Frankrijk was.

In de dertiende etappe, van Perpignan naar Nîmes, op donderdag 27 juli moesten de renners niet alleen vechten tegen de kilometers en elkaar, maar ook tegen een verstikkende hitte van 40 graden Celsius. Abdelkader Zaaf ging samen met zijn landgenoot Marcel Molines op 200 kilometer voor de meet in de aanval.

Vanwege de grote hitte en de riante voorsprong stopte Zaaf om een fles wijn aan te nemen en zijn dorst te stillen. Een tweede fles volgde. Hij stapte daarna weer op zijn fiets en dronken vervolgde hij, al zigzaggend, zijn weg, waarna hij afstapte om onder een boom zijn roes uit te slapen. Zaaf werd wakker gemaakt door tourvolgers en vervolgde zijn weg, maar wel in de verkeerde richting. Het peloton zou hij echter niet tegen komen, want nadat hij voor een tweede keer was afgestapt, werd hij voor de zekerheid naar een ziekenhuis gebracht. Molines won de etappe, maar Zaaf had zijn wereldfaam als wielrenner verworven. De legende wil dat hij de volgende dag uit het ziekenhuis ontsnapte, zich aansloot bij het peloton aan de start, maar door de tourleiding uit de koers werd gehaald.

Na de Tour werd hij uitgenodigd voor tientallen criteriums in West-Europa. In 1951 zou hij de Ronde overigens wel uitrijden; hij eindigde als 66e en laatste.

Nadat hij zijn profcarrière had beëindigd, werd niets meer van hem vernomen. Totdat hij op 27 januari 1982 plotseling in Parijs opdook, omdat hij daar een oogoperatie moest ondergaan. Hij heeft toen zijn versie van het verhaal verteld. Een toeschouwer zou hem een drinkfles met iets wat leek op pure alcohol hebben gegeven. Ondanks zijn ontnuchterend relaas bleef de legende overeind.

Wikipedia

En uitvoerig benoemt en beschreven, en gefilmt door Jean Nelissen.

• diravi

Dit heeft dus helemaal niets met het onderwerp te maken.

• Lucien Buysse

Als je de geschiedenis van het wielrennen kent, wel dus.