Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wielrennen en Negers, een onmogelijk huwelijk?

• Mazter

Ja hoor Arend, wat jij wil…

• Rudy Tek

Arend, je lult zo verschrikkelijk uit je nek.

Als jij met cijfers kunt bewijzen dat wielrennen groter is dan voetbal in Colombia en Venezuela dan doe ik de rest van mijn leven alles voor je.

• Andere Peter

De samenhang tussen wielrennen en katholieke cultuur is geen onzin, Mazter. Ik heb natuurlijk nooit beweerd dat alle katholieke(n) (landen) wielergek zijn.

• Andere Peter

Rudy, dat beweerde arend niet. Natuurlijk is voetbal groter. Ik ben het niet eens met alles wat hij zegt, maar dat er wel degelijk enige wielercultuur is in Zuid-Amerika klopt wel. Meer dan in het overwegend protestantse Noord-Amerika.

• Andere Peter

Wie is hier ‘men’? De witte man?

Je schrijft onzin, Anselmo. Het zegt allemaal vooral iets over jou. Keken er weinig blanken naar Mohammed Ali? Carl Lewis? Ruud Gullit? Shani Davis? Tiger Woods?

• Mazter

Nee, dat niet, maar je gebruikte het wel als reden voor het ontbreken van “zwarte” wielrenners: “ze leven in de stad en zijn niet zo katholiek”. Het is pas in de laatste jaren waarin de Christelijke gemeenschapjes als paddestoelen uit de grond rijzen dat de meeste “zwarten” het katholieke geloof de rug toekeren, maar de meesten zijn gewoon katholiek opgevoedt, ook in Nederland. Uit eigen ervaring denk ik dat 99% gewoon het ontbreken van het wielercultuur is (het is moeilijker om als volwassenen de wielersport te snappen dan wanneer je vader je als kind inschrijft bij een vereniging), economische redenen (voetbal, atletiek etc is veel goedkoper) en omdat er spectaculairdere sporten (korter, meer actie) bestaan die makkelijker en sneller te begrijpen en volgen zijn.

Maar eerlijk gezegd vraag ik me af waarom ik deze discussie uberhaupt aan het voeren ben…

• Andere Peter

Okee, Mazter. Was overigens niet bedoeld als ‘reden’, causaal verband. Meer als tekening van de afstand in culturen.

• Rudy Tek

Volgens mij heeft het weinig met de fysiek van renners te maken maar met koers en cultuur verschillen. Een marathon is een marathon en elke marathon lijkt qua koersverloop op elkaar. Kan je 2u4 lopen dan win je elke marathon ter wereld. Bij wielrennen daarentegen zie je verschillen in het parcours, de tactieken het wedstrijdbeeld. Verder is wielrennen niet hetzelfde als hardfietsen.

In afrikaanse koersen moet je vooral hard kunnen fietsen, dan zal je ook mooie uitslagen rijden en helemaal de hemel ingeprezen worden als eerste zwarte coureur in de tour. Zo'n jongen die thuis niets meer hoeft te doen behalve fietsen komt dan naar europa om in zijn eerste 10 koersen niets anders dan kou regen bochten valpartijen en mongolenwaaiers mee te maken. Je zult uit behoorlijk goed hout moeten gesneden zijn om dan niet eieren voor je geld te kiezen en lekker als afrikaanse prof door te gaan.

Voorbeelden te over van omhoog gevallen afrikanen die geen idee hebben wat ze te wachten staat in europa. Denk daarbij alleen al aan de klassieke compleet ontbrekende begeleiding(ook voor blanken) en je snapt waarom het niet te maken heeft met de fysiek van de renner maar meer met die randvoorwaarden.

• Rory Bob

Sorry, ik ben Rory en niet Rudy