Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wielrennen en Negers, een onmogelijk huwelijk?

• Mazter

Ik heb me ooit door een zwemleraar laten aanpraten dat de meeste gekleurde mensen door een zwaardere botten sneller zinken en dus meer kracht verspillen om te blijven drijven. Of het waar is weet ik niet, heb het tot zover nergens anders kunnen vinden.

• Lucien Buysse

• Bart

Als die Algerijn een neger is waar jij het over hebt Lucien, dan kunnen we van Petegem ook wel als neger beschouwen.

• WielerGeek

De rede is denk ik vooral toch weer wat de geschiedenis ons heeft voorgeschreven.

De slaven waren arm, slechte ontwikkeling en dat is nu nog in veel afrikaanse landen zo.

Maar er zijn heus wel gekleurde renners geweest, kijk maar naar Antonio Cruz(rijdt nu nog steeds trouwens)

• Lucien Buysse

Hij is de meest bekende gekleurde wielrenner uit het verleden. Laat ik het daarbij houden. Het was een poging een bijdrage uit het verleden te geven. Doe ermee wat je wilt, het was positief bedoelt.

• Bart

Ik vond het een leuk stuk kerel, bedankt daarvoor. Zowiezo hangt er altijd iets mystieks aan het na-oorlogsewielrennen tot 1955, ook dankzij Coppi en Bartali.

On-topic.

• Lucien Buysse

Toen ik vanmiddag mijn rondje alblasser/krimpenerwaard deed schrok ik mij het lazarus toen ik een heuze neger op een racefiets zag zitten, hij ging bovendien ook nog eens hard.

Dit vind ik bovendien een kwetsende tekst. (hoe oud ben je?)

Heb er spijt van dat ik hierop uberhaubt heb gereageert. Bij deze zou ik graag mijn reacties verwijderen.

• Leon

Inderdaad, zelden een topic zo vol zien staan van latent racisme, bedenkelijke woordkeuzes en onkunde.

Misschien moet de topicstarter en een aantal andere flapdrollen deze afstudeerscriptie van van Jan Boesman maar eens lezen:

Waarom is wielrennen wit?

http://www.fondspascaldecroos.org/uploads/documentenbank/8d4a41638050fb8f0be212c36ac9908c.pdf

• Bart

Hahaha, wat is daar in vredesnaam kwetsend aan? Zeker als ik later in die post beweer dat ik het toejuich als er meer negers in de wielersport zouden zijn.

Ik wordt over ruim een week 20 en heb een groot deel van mijn opvoeding in Rotterdam gewoont, en dus enige kennis met de multiculturele samenleving kan je me ook niet ontzeggen. Maar inderdaad moet je maar niet reageren als je tere ziel dit al als kwestend opvat.

• bert spits muis

In deze discussie mag de naam Joannathan Duinkerke en Juiean van Dijk niet ontbreken, want dat zijn toch de bekendste negers in het kNWU peloton, en iedereen kent deze kleppers. Ik vind het mooi dat ze er zijn.

spits muis