Alsof jullie (of wie dan ook) elke wielrenner die op de vraag “heb jij doping gebruikt” antwoord met een beslist “nee” wel zouden geloven.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsGerd schreef:
"JW, ik ben niet direct een grote fan van de commentator Wuyts, maar nu moet ik hem toch verdedigen.
Eén van de zaken die ik hem persoonlijk heb aangewreven in het verleden is dat hij blind adoreerde (nu nog trouwens). De man stelde niet genoeg kritische vragen bij “bijzondere prestaties” (iets wat Smeets bijvoorbeeld wel durft).
Nu doet hij dat tweemaal na elkaar wel en ik vind dat goed. Dit soort ‘geruchten’ is jammer genoeg onlosmakelijk met het wielrennen verbonden. Dat kan je als wielerjournalist niet negeren (ik verwijt Wuyts en zijn collega die al eens een criterium organiseert, net dat ze teveel entertainer zijn en te weinig journalist, overigens ben ik er quasi zeker van dat hen dat opgedragen wordt in het kader van de heilige oorlog om de kijkcijfers).."
Van een goeie sportjournalist mag je inderdaad een kritische instelling verwachten, eisen zelfs ! (en dat is inderdaad heel wat anders dan “blinde adoratie” !) .
Van een goeie journalist mag je óók eisen dat hij deskundig is, betrouwbare informatie verschaft, dat hij betrouwbare bronnen hanteert en niet elk wild gerucht klakkeloos de ether insmijt. Want in dat geval is hij een op sensatie beluste roddelaar, die beter bij een schandaalblad past.
Oók de kritische vragen van “vader Smeets” berusten (naar mijn mening te vaak) op “van horen zeggen”.
Ik waardeer vrijwel altijd je weloverwogen reacties, maar op dit punt verschillen we heel duidelijk van mening.
Zowel voor het statement dat Lotto nu slecht presteert doordat ze echt schoon rijden (wat impliceert dat ze dit voorgaande jaren niet deden !), als het citeren van Belgische nieuwsberichten over Dekker, die elke poging tot bronverificatie hebben verzuimd, is m.i. pure roddeljournalistiek, die wielerploegen of wielrenners in een slecht daglicht stelt zonder dat ze zich hiertegen kunnen verdedigen. Zoiets vind ik ziekmakend, en puur verwerpelijk, of het nu om Lotto of om Rabo gaat.
Een kritische journalist zal zoiets niet doen, maar op zoek gaan naar de bron, en pas dit soort verdachtmakingen publiceren als hij ervan uit mag gaan dat het bericht klopt.
'In mijn optiek heb ik nooit vals gespeeld'. Dat zei hij toen ongeveer.
Dat zou kunnen duiden op dopinggebruik, omdat iedereen gebruikte. Dat is dan z'n goed recht, dat meen ik voor de volle 100%. Het doel heiligt de middelen niet altijd, maar in zo'n geval wel. Je bent genoodzaakt tot dopinggebruik, als iedereen het doet.
Dat het op basis van roddels en vage geruchten doodsimpel is iemand in diskrediet te brengen.
Voor Evans zijn er zelfs legio keiharde argumenten…:
- volgens insider Wuyts zat Lotto vorig jaar - en de jaren daarvoor - aan de dope,
- Lotto, de ploeg van Evans, wou zelfs rasdopinggebruiker Kohl inlijven,
- ook Dekker, ploeggenoot van Evans, wordt genoemd in het Oostenrijkse schandaal (eindelijk het bewijs gevonden waarom Rabo hem kwijt wilde, net als Boogerd, die ook gek was op de Oostenrijkse schoonheidsklinieken..);
enz. enz.
Zo werken roddelcircuit en geruchtenmachine.
Maar Evans zal desgevraagd natuurlijk keihard ontkennen, en dat is een stuk duidelijker dan dat hij zou zeggen dat hij zich van geen kwaad bewust is. Want als hij dát zou zeggen dan mag je met zekerheid aannemen dat….
Abah…
Ik ben het met jouw antwoord op mijn mail helemaal eens JW.
Toch een paar opmerkingen: zijn mensen als Smeets en Wuyts journalisten ? Ik denk het niet, het zijn entertainers. Van beiden heeft Smeets de meest journalistieke aanpak.
Wat dat zorgvuldig checken van bronnen betreft is volgens mij Hans Vande Weghe van de Morgen de absolute meester. Ook de enige journalistist in ons taalgebied (die ik ken, dus eigenlijk: van Vlaanderen) die met kennis van zaken schrijft over doping én wielrennen (de “én” is heel belangrijk). Als die man dan heel genuanceerd aantoont dat Bjorn Leukemans geen dopingzondaar is, dan wordt dat hier weggelachen (“het is een Belg, daarom zeg jij dat hij geen zondaar is”, misschien kan je dat trouwens omkeren: “het is een Belg daarom zeggen jullie dat hij een pakhaas is”). Maar dat is een vaststelling die niet noodzakelijk betrekking heeft op jou, JW.
Tenslotte ben ik geen journalist en heb ik al zo vaak meegemaakt dat dergelijke geruchten achteraf blijken te kloppen, dan is het mijn goed recht om zeer scpetisch, ja zelfs cynisch te zijn over wielrennen en doping. Ik ga daarin wellicht veel verder dan de gemiddelde prikker omdat ik ooit onmiddellijk vraagtekens plaatste bij prestaties van bepaalde renners (twee voorbeelden: de tijdrit van Rasmussen in de TDF 2007 en de prestaties van Ricco en Piepoli, dat niemand dat door heeft gehad, komaan zeg…dat was zoooo duidelijk). Ik begrijp wel dat sommige freaks dat niet leuk vinden, maar dat wantrouwen hebben de heren wielrenners toch zelf wel in de hand gewerkt. Dat wantrouwen zal er bij mij wellicht nooit meer uitgaan (en dat vind ik zelf verdomd jammer).
“Tenslotte ben ik geen journalist en heb ik al zo vaak meegemaakt dat dergelijke geruchten achteraf blijken te kloppen, dan is het mijn goed recht om zeer scpetisch, ja zelfs cynisch te zijn over wielrennen en doping. Ik ga daarin wellicht veel verder dan de gemiddelde prikker omdat ik ooit onmiddellijk vraagtekens plaatste bij prestaties van bepaalde renners (twee voorbeelden: de tijdrit van Rasmussen in de TDF 2007 en de prestaties van Ricco en Piepoli, dat niemand dat door heeft gehad, komaan zeg…dat was zoooo duidelijk). Ik begrijp wel dat sommige freaks dat niet leuk vinden, maar dat wantrouwen hebben de heren wielrenners toch zelf wel in de hand gewerkt. Dat wantrouwen zal er bij mij wellicht nooit meer uitgaan (en dat vind ik zelf verdomd jammer).”
Als je de prestaties van Riccò en Piepoli in de voorbije TdF al gelijk niet hebt vertrouwd, dan moet je dat ook met die van Cobo hebben gedaan, want waar haalde die het dan ineens vandaan? Graag een eerlijk antwoord, Gerd.
Jammer inderdaad dat je zo wantrouwend naar de sport bent gaan kijken. Bij mij is het gelukkig (nog) niet zo dat ik bij ‘opmerkelijke’ prestaties onmiddellijk aan die ‘hoek’ denk. Eerst moet het tegendeel maar bewezen worden voordat allerlei geruchten een eigen leven gaan leiden, daar stoor ik mij pas aan.
Ik dacht in de bewuste etappe meteen aan ‘die hoek’.
Cobo en Piepoli voorop, en Ricco erachter die stond te popelen om ook mee te gaan. Dan zouden er drie Saulnier's los gereden hebben. Iedereen eraf, inclusief Mentsjov, Evans en Sastre, behalve de drie Saulnier's. Dat klopte niet.
Begrijp me goed, ik kan er prima naar kijken, en ik denk echt niet bij elke goede prestatie dat er wat aan de hand is, maar dit was overduidelijk.
Trouwens, op de vrt-teletekst staat: Dekker in lastig parket.
Die zullen het heus wel gecheckt hebben.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?