Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Problemen binnen Rabobankploeg!

• JW

Mazter,

Ik vind je mening altijd heel interessant, maar ben het er vaak niet mee eens. Als je de volgende opsomming geeft van wat fout ging:

a.- Renners die vertrokken bleken bij Rabo verkeerd te zijn gebruikt/beoordeeld

b- In 3 jaar tijd verloor de ploeg 4 kopmannen zonder er eentje voor terug te halen

c- Gearriveerde renners gingen ondermaats presteren en middelmatige renners werden het hand boven het hoofd gehouden

d- Renners die wel goed presteerden werden bij gebrek aan beter voornamelijk als luxe knecht gebruikt en kwamen zelf weinig aan presteren toe

:dan probeer ik daar de namen die je kunt bedoelen bij in te vullen. Maar dat kost me toch aardig moeite.

Zou je gewoon man en paard willen noemen en es precies aangeven op welke namen je doelt ?

• Mazter

Bij deze:

a - oa Kroon, Kolobnev

b - E.Dekker, Rasmussen, Boogerd, T.Dekker

c - oa Ardila, Lowik

d - oa Flecha, Posthuma

• JW

Bedankt voor je snelle reactie.

Kroon/Kolobnev. Ik weet niet meer of Kolobnev weg moest of zelf weg wilde. Kroon wilde in elk geval zelf weg, omdat hij zich bij Rabo ondergewaardeerd voelde. Het zijn wel renners van het soort dat Rabo momenteel mist, in zoverre ben ik het met je eens. .

Moeilijker voorspelbaar vind ik hoe het gegaan zou zijn als Rabo anders met ze om was gegaan. Voor mijn gevoel had Kroon bij zijn overstap naar CSC toch meer ambities dan eruit gekomen zijn. Zoals jaarlijks deelname aan de Tour etc. Het aantal wedstrijdn waarin Kroon voor eigen kans mag gaan is nu ook vrij beperkt.

Het vertrek van die kopmannen is deels wel opgevuld

Het presteren van Menchov vertoont m,i, nog steeds een geleidelijke vooruitgang. Daarnaast de opkomst van eigen aanwas: Gesink, Mollema in iets mindere mate, Boom misschien straks,

Het is ook een bewuste keuze (waar ik in kan komen).

Maar je conclusie is m.i. grotendeels juist.

Je derde punt vind ik discutabel. Het contract van Ardila is - voor zover ik weet - sterk aangepast aan zijn prestatieniveau (bovendien reed hij m.i. vorig jaar beter dan de jaren ervoor.) Löwik had wel erg vleel pech.

Ook punt vier vind ik een punt om over te discussiëren, zeker op grond van dit jaar. Posthuma wordt - net als vorig jaar - toch duidelijk uitgespeeld in de kleinere rondes, wat ook succes oplevert. En Flecha krijgt toch veel de gelegenheid zijn sterke kanten uit te buiten. Met iets meer geluk had dat dit jaar in elk geval een podiumplaats opgeleverd. Ik zou niet weten wat ze nog meer voor hem zouden kunnen doen.

Maar goed, ieder zijn mening. (Persoonlijk zie ik ook veel dingen die m.i. wel goed gaan. Zoals de ontwikkeling van Martens b.v., en de steeds doorgaande doorstroming van onderop etc.)

• Andere Peter

Pfff… als dit het meest negatieve is wat je kunt opsommen uit Rab's personeelsbeleid van de laatste jaren. Ik kan hier geen traan om laten.

a. Kroon –> Kroon vertrok om voor zijn eigen kans te kunnen rijden, op een moment dat Rabo zonder enige twijfel beschilte over betere kopmannen. Mijn zegen heeft-ie, al zal-ie de TdF wel weer missen. Vertrek lijkt mij (zeker toen) niet rampzalig voor Rabo, al kan ik mij een terugkeer voorstellen en zou ik dat toejuichen.

a. Kolobnev –> Okee, jammer dattie weg is. Al vind ik dattie nu ook weer niet de absolute meerwaarde (a la Freire, Menchov, Flecha) vertegenwoordigt die ik eigenlijk zou zoeken in een buitenlander met de leeftijd om te oogsten. Je kunt ook niet verwachten dat alle goede renners altijd maar blijven en nooit eens elders hun kansen beter inschatten.

b. E Dekker en M Boogerd –> waren gewoon aan het einde van hun carrière. Geen idee welke managamentstrategie dat had omgebogen. Hun carrières zijn juist perfecte voorbeelden van continuiteit.

b. Rasmussen –> heel erg blij dattie weg is, in de hele affaire liet de ploeg steken vallen, maar ik vind dat ze er prima op reageren door renners steeds strikter te begeleiden, hetgeen helaas leidde tot de onvermijdelijke breuk met…

b. T Dekker –> qua talent een groot verlies voor de ploeg, maar aangezien hij niet meewilde in het voor de continuiteit van de ploeg enig houdbare beleid, zeg ik: goed management dat je je beleid, je continuiteit laat gaan boven de klasse van een individu.

c. Ardila –> had je daar meer van verwacht dan luxe knecht dan? Oh, ik niet.

c. Lowik –> jammer dat het er nooit uitkwam, ook door de pech die aan hem lijkt te kleven. Dat hij meer kan zijn dan luxe knecht op topnivo heb ik ook altijd vermoed, maar moet nog bewezen worden. Welk verwijt treft het management tav Lowik volgens jou?

d. Flecha –> ik heb het idee dat de ploeg best vaak reed voor Flecha. Hij mist zelf individueel iets, wat maakt dat hij zelden wint. Aankoop blijft verdedigbaar, wegens waarde voor de ploeg, maar ook door de Spaanse link.

d. Posthuma –> raar voorbeeld, maakt juist elk jaar weer een stapje in ontwikkeling. Prima vent voor kleine rondes met tijdrit. Er zijn er niet veel die in 13 maanden 3 van die kleine rondes wonnen.

• Mazter

Sterke reactie JW, itt Andere Peter die het waarschijnlijk niet echt heeft begrepen.

Kennelijk slagen ze er bij CSC/Saxo wel in om hun renners uit te leggen dat de Tour eigenlijk tijdverspilling voor ze zijn en dat ze, ondanks de aanwezigheid van betere renners, dat ze toch wel gewaardeerd worden en ook mogen winnen. Iets wat ze bij Rabo ontberen.

Kopmannen 2006 - Freire, Menchov, Boogerd, E.Dekker, T.Dekker, Rasmussen

Kopmannen 2009 - Freire, Menchov, Gesink

Lijkt me toch wel een flinke stap terug, ondanks dat het budget tussentijds verhoogd is

Bij deze gaat het niet zozeer om wat ze verdienen maar om de prestaties. En als je een goedkope renner sterk kunt laten presteren is dat alleen maar mooi meegenomen. Weening en Tjallingii zijn trouwens ook renners die beter kunnen dan ze nu laten zien.

Op het laatste punt heb je gelijk, de twee genoemde renners waren niet erg actuele voorbeelden. Flecha en Posthuma moesten voornamelijk tot maart/april 2008 geregeld knechten voor jan en alleman. Sindsdien (Flecha sloeg met de vuist op tafel, Posthuma won de Panne) is het minder geworden. Een actuelere voorbeeld is ten Dam. Vorig jaar nog goed in het voorjaar met een overwinning, dit jaar helemaal ondergeschikt gemaakt om Menchov bij te staan in de Giro/Tour

• JW

Op een andere thread “wat moet Rabo dan wel ?” owedt ook een discussie over dit onderwerp, waar m.n. Goozzer zich aan een uitgebreide opsomming waagt. Op zich is dat moeilijker dan een mening geven over wat nou precies fout ging.

Qua kopmannen (en dan gaat het niet om de reden dat ze weggingen maar om het punt dat er weinig aan gelijkwaardige vervanging is gedaan) blijft het m.i. toch vooral de vraag wie ze dan hadden moeten binnenhalen (nog afgezien van de vraag of dat realiseerbaar was). En vooral ook: voor welke wedstrijden. En dan kan ik zelf geen namen noemen, om allerlei redenen. Met Menchov (waarvan ik verwacht dat hij dit jaar nog weer ietsje beter rijdt dan vorig jaar) en Gesink vind ik die posities voldoende bezet, en zie ik voor Gesink de kans om geleidelijk door te groeien. Maar dun is het wel, bij tegenslag zit er weinig achter (als de problemen met T. Dekker niet waren ontstaan was het evenwicht nu beduidend beter geweest).

Tjallingii komt nog onvoldoende uit de verf. Maar van Weening heb ik het idee dat hij t.o.v. voorgaande jaren een duidelijke stap vooruit heeft gemaakt. Dat zal vooral in komend rondewerk moeten blijken.

Clement lijkt me een voorbeeld van een renner die, na zijn Franse avontuur, een forse stap vooruit lijkt te maken. Martens noemde ik al als een renner die m.i. sterk groeit (en naar mijn gevoel ook zo gewaardeerd wordt).

Ten Dam had vorig jaar een aanpassingsjaar, waarin de verwachtingen (te ?) hoog waren. Hij kan veel, het moet er alleen nog uit komen. Als hij Menchov in Giro en Tour perfect kan bijstaan dan zorgt hij voor een invulling waaraan in de ploeg behoefte is. Maar dan moeten er geen eisen gesteld worden aan zijn klassement in deze wedstrijden (vergelijk Astana, waar iedereen die geen kopman is vaak op grote achterstand binnenkomt). Met Ardila en Garate (resp. Giro/Tour) zou dat Menchov de steun kunnengeven die hij nodig heeft. Met als bijkomend groot voordeel een meer vrije rol voor Gesink in zijn “leerjaar” in de Tour. Of het er ook allemaal uitkomt, zal moeten blijken, maar ik zie er toch wel een geleidelijke verbetering in.