Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Problemen binnen Rabobankploeg!

• Goozzer

“Zeker voor eendaagse wedstrijden heeft Rabobank een brede ploeg, maar geen toppers als Freire wegvalt.”

Die brede ploeg, zonder topper, heeft men vooral voor de kasseiklassiekers. Voor de heuvelklassiekers heeft men m.i. wel degelijk een absolute topper, ook als Freire wegvalt. Een 22 jarige renner die nu reeds al ‘zijn koersen’ bij de eerste 10 rijdt, een podiumkandidaat is voor de heuvelklassiekers, theoretisch ongekende capaciteiten heeft, alsmede laten zien heeft al top 10 te kunnen rijden in een grote ronde zou je daarmee immers zwaar tekort doen.

Met Gesink heeft men wel degelijk een topper - of ben je dat alleen als je wint? voor tal van koersen. Men kan er voor kiezen om daar nog iemand naast te zetten, maar dat doet men bewust niet. Men kiest voor Gesink, omdat dit én het ‘Nederlandse tintje’ geeft én omdat men in hem een parel ziet, die men alle ruimte en het vertrouwen wil geven. Een keuze die m.i. zeer goed verdedigbaar is, al is het wel zo dat het pijnlijk kan zijn als deze plots wegvalt, zoals in de afgelopen Waalse Pijl het geval was. Hoe anders zou het zijn als hij gewoon had kunnen starten in de Waalse Pijl? Op basis van de AGR (en zijn verleden in de WP) was hij dan wellicht gewoon de ‘te kloppen man’ geweest, met in elk geval serieuze podiumkansen.

• Mazter

Alles inzetten op een 22 jarige renner die nog geen hobbel is tegengekomen op zijn weg lijkt me niet echt verstandig. Dekker was ook de man waar alles op gezet werd toen hij 22 was, de toekomst van de ploeg en het Nederlandse wielrennen. Hoe anders is dat nog geen 2 jaar later.

Als je als ploeg serieus mee wilt doen moet er zowel een korte als lange termijn visie. En bij de korte termijn schort er nog heel veel aan als je het rennersbeleid van de afgelopen jaren ziet

- Renners die vertrokken bleken bij Rabo verkeerd te zijn gebruikt/beoordeeld

- In 3 jaar tijd verloor de ploeg 4 kopmannen zonder er eentje voor terug te halen

- Gearriveerde renners gingen ondermaats presteren en middelmatige renners werden het hand boven het hoofd gehouden

- Renners die wel goed presteerden werden bij gebrek aan beter voornamelijk als luxe knecht gebruikt en kwamen zelf weinig aan presteren toe

Rabo was nog niet zo lang geleden een ploeg die gemiddeld 26 overwinningen behaalde en in de protourwedstrijden tot de top 5 behoorden. Daar is nu na ruim anderhalf jaar Knebel weinig meer van over, en dat valt hem gewoon aan te rekenen.

• Andere Peter

We zijn het er dus over eens dat het gekozen beleid hier een rol speelt. Ik vind het goed dat men heeft gekozen voor continuitiet, relatieve rust. Liever de helft van de overwinningen (zowel groot als klein) zonder dopingrellen, met een vaste kern die nog wat kan groeien en 67% Nederlanders dan het dubbele aantal overwinningen door cowboy-gedrag met artsen en het aantrekken van gearriveerde sterren. Ik herken die keus, ik vind dat Knebel dit knap doorvoert in een wereld die vaak om korte termijn-succes schreeuwt (zie boven). Anderen kunnen gerust andere beleidsvoorkeuren hebben en ik beweer niet dat alles perfect is, maar de hoofdlijnen vind ik de laatste anderhalf jaar prima.

• Andere Peter

Ik vind dat Gesink fantastische potentie heeft, maar ik vind dat je hem nog niet moet opzadelen met het verwachtingspatroon van een hele ploeg. Ook hij is trouwens geen veelwinnaar, wel zeer stabiel in de prestaties. In die zin staat hij symbool voor de ploeg. Het is ook begrijpelijk dat hij daar meer past dan bv Thomas Dekker, die veel hogere pieken en dalen kent, maar bij wie wel eens vraagtekens zijn tav continuiteit.

• Andere Peter

Ik denk dus, dat dit consequenties zijn van verstandige keuzes (zie mijn post van 13:13 uur).

• Goozzer

Wat had je dan gewild? Gesink is een absolute klasbak en verdient het vertrouwen van de ploeg (ook al is hij nog érg jong). Veel opties om er iemand naast te zetten waren/zijn er niet. Bij Rabo haalt men geen Italianen dus vielen Rebellin en Di Luca (wat logisch is, want die past sowieso niet in een ploeg die een zuiver imago nastreeft) sowieso al af. Valverde en dat soort mannen zijn ook niet haalbaar en je kunt je afvragen in hoeverre dat verstandig is met een Gesink die al op de deur staat te bonken en écht heel veel potentie heeft. Wil je dan je budget opofferen aan een Valverde of een Sanchez - waar Gesink nú al niets meer voor onderdoet, mijns inziens, en bovendien geen garantie is voor uitslagen.

De optie om bijvoorbeeld een talent als Kreuziger (of Andy Schleck) te halen, is ook niet logisch als je een minimaal even groot talent zélf al hebt met Gesink. Je gaat het bijvoorbeeld nóóit uit kunnen leggen aan het Nederlandse publiek dat Gesink zijn kansen zou moeten opofferen of zijn benen stil moet houden. Kreuziger en Schleck zouden op hun beurt wel gek zijn als hij hun kansen op zouden opofferen voor Gesink. Zeker op termijn wordt dat een slecht huwelijk…

Het enige dat ze zouden hebben kunnen doen is het terughalen van Kroon, die breed inzetbaar is en nog een paar jaar als ‘tweede spits’ kan fungeren. Wat men echter heeft gedaan is Freire langer vastleggen, die kan zorgen voor eigen prestaties en daarnaast perfect kan fungeren als bliksemafleider. Een keuze die perfect verdedigbaar is, veel anders had men niet kunnen doen - zeker niet nadat bijvoorbeeld Gilbert eerder al niet haalbaar bleek…

{droomfunctie aan} Het allermooiste én tevens perfect verdedigbaar aan het Nederlandse publiek, zou natuurlijk een gedeeld kopmanschap met Thomas Dekker zijn geweest. Twee Nederlandse toptalenten die voor elkaar door het vuur zouden gaan en zij aan zij het internationale wielrennen zouden kunnen gaan domineren, zonder afgunstig naar elkaar te zijn… {droomfuctie uit}

Helaas is het allemaal ietsie anders gelopen… :+

• S. Bagliato

Reactie op: Liever de helft van de overwinningen zonder dopingrellen met 67% Nederlanders dan het dubbele aantal overwinningen door cowboy-gedrag met artsen en het aantrekken van gearriveerde sterren.

- Heeft elke ploeg met het dubbele aantal overwinningen dopingrellen?

- Zonder gearriveerde sterren aan te trekken, krijg je een Rabobank zonder Freire.

Terwijl volgens sommigen juist diens blessure de onzin van het artikel aantoont.

- Niemand heeft iets tegen 67 % Nederlanders.

Maar je kunt je afvragen of uit bijv. Tjallingii en Langeveld niet meer te halen is, dan dit voorjaar is gebeurd. Stoeien in een krachthonk heeft kennelijk niet geholpen.

• Andere Peter

Jaja, in die droomfunctie worden Gesink, Dekker, Mollema natuurlijk 1-2-3 in de TdF.

Als er iets is wat ik vertrouwenwekkend vind aan het beleid van Rabobank, dan is het wel de rationalisatie die uiteindelijk (oa) leidde tot de breuk met Thomas Dekker, die zich niet wilde committeren aan de steeds verder reikende rennersbegeleiding. Rabobank van pakweg 2005 had wter bij de wijn gedaan, Dekker binnen boord gehouden. Ik vind de principiële keuze om je continuiteit, je beleid te laten gaan voor welk individu dan ook, uitstekend.

En ja, ik besef dat je daardoor min of meer zekere zeges inlevert.

• Andere Peter

Wat ik dan had gewild? Natuurlijk moet men in Gesinks koersen de kaart-Gesink volledig spelen. Je begrijpt mij verkeerd als je denkt dat ik dat niet wil. Maar dat is nog iets anders dan grote zeges verwachten.

• Goozzer

Het was dan ook niet zozeer een reactie op jou, AP, maar op Mazter, die impliciet aangeeft dat Rabo een extra kopman had moeten aantrekken…