Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Problemen binnen Rabobankploeg!

• Cyclad

Gertjan (ik zal je zo maar aanspreken), jouw reply verdient de reactie die JW gegeven heeft, maar ik heb beloofd om er inhoudelijk op in te gaan.

Welnu, dat zal ik doen.

Dat Raymond Kerckhoffs buitengewoon ingevoerd is binnen de Rabobank-gelederen bestrijd ik niet (per slot van rekening zul jij hem die preferences wel gegeven hebben), maar het stukje van Raymond toont mij nu juist aan, dat Knebel Kerckhoffs, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet voortrekt en De Telegraaf geen onverdiende voorsprong geeft. Dat zint Kerckhoffs vast niet, zodat hij nu met zo'n ontzettend ongenuanceerd stuk komt.

Journalistiek een gedrocht en Raymond Kerckhoffs, die ik op zich een goede journalist vind, onwaardig.

Je kunt van Knebel vinden wat je wilt (hij mag inderdaad best wat minder op de voorgrond treden), maar zo slecht als door RK wordt gesuggereerd doet hij het niet.

De prestaties van de ploeg werden in maart nog bejubeld. Langeveld en de ploeg reden geweldig in Het Nieuwsblad, maar misten de winst. In Parijs-Nice reden Langeveld en co het gehele peloton, op 3 renners na, aan gruzelementen.

Iedereen was laaiend enthousiast (en terecht). Enig kritiekpunt was in beide gevallen het missen van de winst. Maar ach, die winst zal snel komen dacht iedereen. Velen zijn die indrukwekkende seizoenstart echter weer vergeten.

Joost Posthuma wint de Ruta de Sol, Menchov een ander Spaans rondje en Weening en Clement worden 3 en 4 in het eindklassement in verschillende Spaanse rittenkoersen. Posthuma en Leezer worden 2 en 3 in De Panne, Flecha excelleert in Vlaanderen en Parijs-Roubaix, maar heeft pech. Gesink wordt heel mooi 3e in de Gold Race.

Op zich prima prestaties.

Waarom wint Rabobank geen klassiekers? Pech (Flecha, Langeveld), nog net niet goed genoeg (Langeveld, Nuyens, Gesink), blessures (Freire, Gesink).

Je kunt toch niet zeggen dat Rabobank teleurstelt. Okay, in de Waalse Pijl was het niks, maar in de andere koersen werd toch voorin meegestreden.

Als zelfs het niet winnen van een klassieker (op 5 kansen in het voorjaar) al een reden is om een ploeg compleet af te branden haak ik af.

Gertjan, jouw argumenten raken de actualiteit in het geheel niet, maar borduren slechts voort uit jouw negatieve ervaringen in het verleden. Elke Rabo-bobo is in jouw ogen van inferieure kwaliteit. Elke tegenvallende koers is voor jou reden om Rabobank zwart te maken. Ik kan daar echt geen enkel respect voor opbrengen, zeker niet zolang je het op de man speelt (Knebel is nu jouw slachtoffer) en zelfs durft te beweren dat de bank op het prikbord allemaal verdedigende Rabovriendjes heeft ingehuurd. Klinkklare nonsens en zelfs een laag-bij-de-grondse beschuldiging!

Je bent een intelligent man, je moet echt beter weten.

JW roept ergens dat de echte conclusie aan het eind van het seizoen moet worden getrokken. Daar sluit ik me bij aan. Ik ben echt niet vrij van kritiek op Rabobank, maar acht het not done om nu al de ploeg te kastijden. Ze hebben alle kans op een goede rest van het seizoen, na een tot dusverre alleszins bevredigend voorseizoen.

• S. Bagliato

Ach, op school kreeg je ook elk trimester een rapport. Waarom zou een wielrenner of wielerploeg niet een rapport mogen opmaken na een voorseizoen? Als Raymond Kerckhoffs Rabobank nu een onvoldoende geeft, wil dat nog niet zeggen dat het hele jaar om zeep is. Maar op school gold ook dat een slecht rapport een waarschuwend karakter had voor de volgende periode. Wie de tekst uit de Telegraaf globaal absorbeert en niet elk detail gaat vergroten, ziet die duidelijke waarschuwing: aan de leiding moet iets veranderen. Aan Rabobank, ploeg of bankbedrijf, om daar al dan niet serieus naar te luisteren. Op zich niet verkeerd dat een medium als de Telegraaf de zaak af en toe eens opschudt. Als ik de tekst van Kerckhoffs mag geloven, gebeurt dat nu in elk geval intern nauwelijks of niet vanwege de dominantie van de huidige manager. En, daar heeft Kerckhoffs gelijk in, als dat waar is, is dat een slechte zaak voor de NL wielersport.

• Blueprint

Weinig verrassend artikel van Raymond Kerckhoffs, die wederom aantoont dat het onderuit halen van de Rabobank-ploeg zijn grote natte droom is.

In tegenstelling tot Kerckhoffs vind ik niet dat het rennerspotentieel zodanig is dat je wel even een klassieker wint. Zonder Freire win je geen Milaan-Sanremo, voor de kasseienkoersen is QuickStep altijd topfavoriet en het valt alleszins mee dat Gesink zo goed heeft gereden in de Amstel Gold Race. Wanneer je dan ook nog pech hebt, zoals Flecha (Vlaanderen) en Gesink (Waalse Pijl), kun je een grote zege gewoon vergeten. Had Rabobank dan andere renners moeten aantrekken? Misschien. Nick Nuyens blijkt niet veel toegevoegde waarde te hebben en de ploeg mist een echte afmaker.

Ik zie hier de namen van Hushovd en Steegmans voorbij komen, maar voegen die dan zoveel toe? Van Hushovd kun je normaliter verwachten dat hij vrijwel dezelfde koersen rijdt als Freire, zijn prestaties op de kasseien waren dit jaar dan ook opvallend. Steegmans is absoluut geen zekerheidje en heeft dit seizoen derhalve ook niets noemenswaardigs gepresteerd. Rebellin had ik wel een goede keuze gevonden, maar ik kan me voorstellen dat zijn leeftijd een rol speelt. Het liefst had ik echter Philippe Gilbert naar Rabobank zien gaan, als afmaker voor de heuvelkoersen, maar die koos helaas voor Silence. Wereldtoppers aantrekken is nou eenmaal niet al te makkelijk, zeker niet als je daarbij geen risico's wilt nemen m.b.t. doping (zie Kohl, Schumacher).

Ergens heeft Kerckhoffs natuurlijk wel gelijk: het voorjaar van Rabobank is teleurstellend geweest en de grote overwinning ontbreekt. Het lijkt me echter duidelijk dat daar goede redenen voor zijn en dat we de (afmakers-)kwaliteiten van de ploeg zonder Freire niet moeten overschatten. Kerckhoffs mag zijn pen alvast weer in zijn gif binnen te dopen, want ook in de grote rondes mist Rabobank die echte afmaker, dus zijn stukje over een volkomen mislukt seizoen, puur en alleen door de schuld van Knebel, moet wel een klapper van formaat worden!

Misschien moeten ze komend jaar maar gewoon even Contador, Cavendish, Boonen en Valverde aantrekken, dan is er tenminste reden voor hooggespannen verwachtingen.

• Blueprint

Ik ben het met je eens dat het met de ploegleiding anders moet. Ze zitten allemaal al jaren bij Rabobank en wanneer er een vacature is, wordt die vanuit de gelederen van de ploeg zelf opgevuld (Dekker, Boven). Het risico dat je hierbij loopt, is dat het een in zichzelf gekeerd clubje wordt, mensen hun eigen fouten niet meer zien door een bepaalde sleur en er geen frisse, nieuwe inzichten doordringen tot het team. Bovendien haal je ook geen enkele ervaring van buitenaf, zodat je bepaalde kennis buiten de deur houdt.

• zomaar

Winnen van een Vlaamse Klassieker, en collectief beter vertegenwoordigd zijn in de finales. Maar renners als oa; De Maar, Langeveld, Hayman, Weening zijn renners die meer in hun mars hebben dan dat ze dit seizoen of afgelopen seizoen hebben laten zien. (langeveld was overgens vorig jaar goed…). Meerdere renners die in een ploeg koersen winnen en kunnen winnen.

Met “Rabobank haalt er niet uit wat er in zit” druk ik mij niet goed uit. Het is een voorspelling voor dit seizoen. Met een renner als Gesink (500 watt op omslagpunt) is het niet lastig om goede resultaten te halen. Daar kun je als ploegleiding toch moeilijk je zelf voor op je borst kloppen. Maar de categorie renners die ik hierboven genoemd valt volgens mij meer te winnen. Ik zie renners van het zelfde kaliber in ploegen zoals Columbia, Cervelo of Saxobank veel prominenter aanwezig zijn in de wedstrijden.

• will

ze moeten eerst eens een manager aanstellen die verstand van zaken heeft, en niet een die het liefst het bed zou delen met alle renners uit de ploeg.

• Andere Peter

Suggestief, provocerend stukje met de overduidelijk bedoeling om iets/iemand in een negatief daglicht te plaatsen. Verdient eigenlijk geen inhoudelijk commentaar. Ongelooflijk ook de gretigheid waarmee de topicmaker zijn titel een uitroepteken meegeeft. Duidelijk iemand die hongerig heeft zitten smachten naar negatief Rabo-nieuws. Het zal wel horen bij een langdurig dominante postite in een te klein wielerlandje, dat de aasgieren en strontvliegen voortdurend om je heen vliegen.

Ik ben het zowaar eens met Sub. Rabobank heeft geen ploeg met (veel)winnaars. Goede, degelijke renners. Acceptabel in de breedte, maar geen afmakers. Dat ze weinig winnen wekt dan ook voor niemand die realistische verwachtingen had verwondering. Zeker voor eendaagse wedstrijden heeft Rabobank een brede ploeg, maar geen toppers als Freire wegvalt. Dat is een probleem wat minimaal dit seizoen aanhoudt, vermoedelijk nog langer gezien het gekozen beleid: Nederlamders die veel eendaagsen winnen zijn er niet en komen er ook niet snel. Geen idee wat men in de ogen van tekstschrijver had moeten doen tegen Cavendish, Devolder, Boonen om die monumenten te winnen. Er zijn maar heel weinig ploegen die zo'n monument winnen, waarbij QS een fors deel wegpikt, mede doordat de ploeg is samengesteld voor precies die paar wedstrijden. Rabo's perpectief is breder.

Mijn beeld van Knebel wordt gaandewegs steeds positiever. Om de man nu te gaan verwijten dattie af en toe een stukje meefietst… Ik heb geen ervaring in het wielrennen, maar wel met leiding geven. Ik vind dat Knebel er steeds beter in slaagt een herkenbare lijn door te voeren in de hele ploeg. Dat slaat op houding, communicatie, zowel intern als extern, professionalisering, rennersbegeleiding, dopingrellen voorkomen. Het zit (voor wie het wil zien, dat is nogal een vereiste) vrij logisch in elkaar (dat is iets anders dan perfect, overigens). De hoofddoelen liggen niet op het vlak van korte termijn-succesjes. Positief in het nieuws komen, negatieve aandacht van Rasmussen-kwestie naar de achtergrond drijven, anti-doping-imago herwinnen. Kortom initiatiefrijk en positief spraakmakend rijden. Op dat vlak zijn tov 2008 zeker stappen gezet.

• S. Bagliato

Andere Peter, wie de stelling hanteert dat het in de sport niet om het spel, maar om de knikkers gaat (75 % schat ik) en deze twee van jouw conclusies deelt:

- Rabobank heeft geen ploeg met (veel)winnaars.

- Dat is een probleem wat minimaal dit seizoen aanhoudt, vermoedelijk nog langer gezien het gekozen beleid.

… komt uit op het punt dat het (aankoop)beleid (het management, de leiding) niet goed is/was. En is het dus met de voornaamste boodschap van het artikel eens.

• JW

Aangezien er maar 4 ploegen tot nu toe bij de grote klassiekers (want het gaat dan toch alleen maar om de hoofdprijzen, zal 77% van de prikkers hier oordelen ?) in de prijzen zijn gevallen, betekent het dan - jouw redenering volgend - dat vrijwel alle ploegen een falend management hebben.

Rabo heeft nog wat meer hoofddoelstellingen, zoals o.a. (gelukkig) het vereiste Nederlandse tintje.

• S. Bagliato

Ik behoor in ieder geval niet tot deze 77 procent dan. Ritzeges in Tirreno, Baskenland, Dwars door Vlaanderen, Waalse Pijl… laat maar komen! Me dunkt dat je daar een geslaagd voorjaar bij elkaar kunt fietsen.