Heeft Rabo het hoogste budget van het peloton? Dan wordt zeer zeker ondermaats gepresteerd.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsAls kritische Rabo-fan sluit ik me aan bij Ron. Een team met zo'n budget moet in het voorjaar wat meer binnenhalen dan een podiumplaats in de AGR. Ik was ook al niet zo enthousiast over het rijden van de ploeg. De veelgehoorde kreet ‘aanvallen’ heb ik slechts twee keer in de praktijk gezien. De eerste keer was op de Taaienberg in de Omloop, waar vier Rabo's op 60 kilometer voor de streep achter een vluchtgroepje aangingen. Eerder dom met de krachten smijten dan een vernuftig strijdplan. Dat bewees het resultaat: niets. Daarna die ene etappe in P-N, die met drie man in de kopgroep niet werd afgemaakt.
Als waar is wat Thomas Dekker vanochtend beweerde in De Pers, dat Knebel stond te juichen dat Silence niet ging winnen in de Gold Race, dan stoort mij dat enorm. Dat geeft een naar binnen gerichte organisatie aan. Als het waar is.
Maar Ron heeft gelijk. Met de transfers van deze winter moet je heel veel geluk hebben wil je iets kunnen uitrichten in de klassiekers. Je hoeft echt geen zevende wereldwonder te zijn om dat te kunnen zien. Nuyens komt tekort, dat laat hij al jaren zien. Totaal hadden de nieuwkomers vorig jaar nul overwinningen gehaald, wat verwacht men dan voor dit jaar?
Met deze ploeg moet Rabo als koe een haas zien te vangen, en dat elke week opnieuw. De enige twee die in het seizoen tot dusver waarmaakten, zijn Menchov en Brown. En Silence, dat in de beleving van veel volgers is weggereden in de klassiekers, doet het stiekem prima met Evans, Hoste en Gilbert. En dat met de helft van het budget.
Achteraf kijk je die koe in de kont en kun je makkelijk aangeven wie naar Rabo gehaald had moeten worden om echt een rol te spelen. Maar waarom zit Rebellin bij Diquigiovanni? Chavanel bij QuickStep? Gilbert bij Silence? Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is.
Als die is omdat de keus is gevallen op het opleiden van Nederlandse coureurs, dan is de komst van Nuyens onzin, net als het verblijf van Flecha bij de ploeg omdat hij zo lekker in de groep ligt en al een beetje Nederlands praat. Kies dan voor een Nederlandse ploeg en neem genoegen met minder resultaat.
In dit artikel staat zo veel onzin dat het eigenlijk verspilde moeite is om erop in te gaan. De Telegraaf stookt nu eenmaal graag een vuurtje onder de Raboploeg, dit is niet de eerste keer.
De ploeg met het hoogste budget ? Nee.
Kernploegen onzin ? Dat valt aan het eind van het jaar te beoordelen. Tot nu toe heb ik de indruk dat het werken met vaste groepen veel voordelen heeft. De voorjaarsploeg maakte een prima indruk. Dat leidde binnen en buiten de grenzen tot veel waardering. Vooral de aanvallende manier van rijden bood in een aantal wedstrijden veel spektakel.
Mismanagement ? Een grove beschuldiging, gemakkelijk te uiten, maar inhoudelijk wordt hij nergens waargemaakt.
Slecht voorseizoen ? Op grond van scorebordjournalistiek misschien. Als je de overwinningen die Freire vorig jaar boekte eraf trekt valt dat nog wel mee.
Er zijn overigens heel wat ploegen die nog geen klassieker hebben gewonnen.
Het grote mikpunt is Knebel. Het lijkt erop of de schrijver een persoonlijke vete met hem heeft (misschien een keer de Rabobus uitgezet, of geen handtekening van Knebel gekregen ?). Zinloos geweld, met veel kretologie, en zonder inhoud. Juist dit voorseizoen steeg de waardering voor de inbreng van Knebel heel duidelijk.
Pulpverhaal, meer kun je er toch niet over zeggen ?
Maar wat het het verschil dan met andere jaren? Rabobank is nooit een ploeg geweest van veel grote overwinningen. Ze slaan zich altijd wel op de borst met indrukwekkende cijfertjes over zoveel zeges en kampioenstruien, maar in de praktijk pakken ze erg weinig grote zeges.
In al die jaren 2x MSR, 1 keertje RvV (alweer een eeuwigheid geleden) en 2x de Amstel. Nog nooit Parijs-Roubaix, Luik, Lombardije. 2 mooie zeges in de Vuelta, maar nog nooit iets laten zien in de Giro. In de Tour vooral ritzeges, 2x bolletjes en 1x groen. Maar nog nooit podium eindklassement en als we onze Deense bedrieger niet meetellen 1 dagje gele trui.
Je gelooft toch zeker niet dat Silence maar de helft van het budget van Rabo heeft? Kijk naar de renners die daar rijden, die zullen dat echt niet voor het minimumloon doen. Gilbert (en ook Kohl, maar dat wordt vergeten) werden zelfs rechtstreeks voor de neus van o.a. Rabo weggekaapt. Dan zul je toch wel wat centen op tafel kunnen leggen, dunkt me. Het budget bij Rabo wordt altijd fors overdreven. Vergeet niet dat daar een hele organisatie van betaald moet worden, inclusief opleidingsploeg en weet ik wat voor andere evenementen en sponsoractiviteiten…
De vormpiek bij de meeste coureurs lag, zoals wel vaker bij Rabo, te vroeg in het voorjaar. Daar waar bijvoorbeeld Silence er juist pas stond in de grote koersen.
Ach ja, degenen die nu teleurgesteld zijn in de Rabo-prestaties, genoten een paar maanden geleden van dit stukje over het trainingskamp:
http://www.wielerupdate.nl/nieuws/2009/01/28/column-bauke-mollema-rabo-nivellering_10066/
Ik heb wel es sterkere bijdragen van je gezien, Ron.
Neem nu het begin:
“..Het rennerspotentieel voldoende kwaliteit herbergt? Alléén Freire is een echte winnaar op de weg. Brown wint af en toe een ritje in koers waar topsprinters forfait geven, Clement kan een tijdrit in een kleine rittenkoers winnen, Flecha's strijdlust is bewonderenswaardig maar hij komt altijd en overal op het tweede plan, Denis Menchov heeft zijn belofte nooit kunnen waarmaken en Nuyens maakt geen kans in de koersen waar Rabo denkt dat hij een kans heeft, hij is in ‘zijn’ wedstrijden niet tegen de concurrentie opgewassen…”.
Dat Freire een topper is wisten we al. Maar Brown bleek dit jaar beter dan voorgaande jaren, dat heb je waarschijnlijk gemist ? En Clement die alleen een tijdritje in een kleine rittenkoers kan winnen ? Blijkbaar heb je ook het veel sterkere rijden van Clement in de bergen gemist ! Flecha reed een sterk voorseizoen, en had met dat zelfde rijden - en wat meer geluk - podiumplaatsen kunnen rijden. Menchov die zijn belofte nooit heeft kunnen waarmaken ?? Welke belofte ? Hij is toch één van de sterkste klassementsrenners ? Met een paar gewonnen Vuelta's, vorig jaar nog 5e in de Giro en 3e in de Tour, er zijn heel wat ploegen die graag zo'n renner zouden hebben. Garate had één mindere dag in P-N, maar lijkt me nog steeds een goeie aankoop. Nuyens kan niet op die twee maanden België worden afgerekend.
En dat is vooral wat me het minst bevalt aan het verhaal van Etienne, en jouw gemakkelijke commentaar. Ten eerste deugt het niet (zie mijn opmerkingen), ten tweede is het nog veel te vroeg om nu al te oordelen. In een aantal rittenwedstrijden reed de ploeg behoorlijk goed. Dat het zonder Freire moeilijk zou worden een klassieker te pakken was al van tevoren bekend. Maar in de AGR werd gewoon sterk gereden, een duidelijke belofte voor komende jaren.
Mijn advies: volg het wielrennen een beetje, ook de minder belangrijke wedstrijden. En wacht met een oordeel tot het einde van het seizoen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?