Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rabobank: hoe moet het dan wel?

• Goozzer

Natuurlijk kan men renners betalen, maar je moet steeds keuzes maken. Bovendien: denk je niet dat resp. Menchov/Freire en Flecha/Nuyens in een iets andere salarisschaal zitten… Ik kan helaas niet op de loonlijst kijken, maar hier zitten wellicht fikse verschillen in. Misschien wel tot twee keer zoveel, dat zou me niets verbazen…

• Mans

Ik denk dat Rabobank het goed doet naar hun mogelijkheden. Dan bedoel ik niet kapitaal maar naar hun renners. Ik vind dat er veel te veel zwakke broeders in het team zitten en dat het veel te veel op enkele renners uit komt. Bij Rabobank moeten nu Freire, Menchov, Gesink en Langeveld. Daarnaast heb je dan nog een Posthuma en Nuyens die ook tot de finale mee moeten gaan maar daaronder wordt het heel hard veel minder.

Bij veel andere ploegen zie je dat er in de finale een kopman is maar dat er ook nog 1 a 2 andere renners bij zitten die mee kunnen in de finale dat gebeurt bij Rabo eigenlijk nooit. De breedte is gewoon te zwak en ik heb ook het idee dat ze veel te veel geld betalen voor B garnituur. Het schijnt dat jongens als Moerenhout, Tjallingie, Tankink enz enz vermogens verdienen maar het zijn niet meer dan 10 in een dozijn knechten (met alle respect voor deze mannen).

Ik denk dat Rabo veel te ver is doorgeslagen met het ver Nederlandse van het team. Ik ben ervoor wel ervoor te zorgen dat je de Nederlandse toppers in huis hebt maar verder kijken naar goede buitenlanders. Hoeveel renners waren er niet beter dan de beste rabo in de Waalse Pijl. Kijk eens naar het B-garnituur bij Saxo die zijn maar ietsje minder dan de kopmannen en wanneer de kopman een mindere dag heeft en de knechten een goede daar dan kunnen die ook winnen. Kijk eens naar een Kolobnev een Kroon. Zelfde verhaal geldt voor Quick Step. In de meeste klassiekers is Boonen kopman maar zowel Chavanel als Devolder kunnen net zo gemakkelijk winnen.

Kijk naar de opstelling van Rabo dit weekend wie kan er mee in de finale? Alleen Gesink. Heeft die een slechte dag of moet hij afstappen komt de beste raboer niet bij de beste 20 en dat is triest.

Ik pleit er daarom ook voor het team op te schonen en enkele buitenlandse toppers/subtoppers binnen te halen. Zeker als Menchov en Freire ermee mochten stoppen dan ben je erg triest met dit team. Ze zullen echt een goede klassiekerman erbij moeten hebben van het niveau Devolder, Chavanel, Gilbert en daarnaast pleit ik ook voor een topper erbij te halen zoals een Kreuziger. Want Menchov gaat ook geen 3 a 4 jaar meer mee en die zie je buitenom 2 grote rondes eigenlijk nergens.

• Mazter

Op basis van de voorgaande 6 seizoenen zou de huidige groep goed genoeg moeten zijn voor 10500 tot 14000 punten en pakweg 30-40 overwinningen. Aan de huidige selectie ligt het dus niet, wel op de manier waarop ze nu presteren. Teveel renners slagen er niet eens in hun beste niveau ook maar een beetje te benaderen. Eigenlijk zijn er ondanks de aanwezigheid van veel jonge (en dus groeiende) renners maar 3 renners die momenteel in “de vorm van hun leven” verkeren (Leezer, Posthuma, Stamsnijder). 20 renners (waarbij sommigen natuurlijk een excuus, blessure/leeftijd, hebben) presteren ver onder de maat.

Hoe het beter kan, geen idee, ik weet niet eens hoe het er nu aan toe gaat. Feit is wel dat andere ploegen er beter in slagen om het beste uit de groep te halen dan ze bij Rabobank nu doen.

• Blueprint

Ik heb wel het vermoeden, nergens op gebaseerd, dat Rabobank relatief veel betaalt aan relatief middelmatige Nederlandse renners. Als dat vermoeden waar is, dan kunnen ze daar financiële winst behalen.

• Kraus

Dat ben ik wel met je eens. Er wordt veel te weinig uit gehaald. Bij Columbia zie je dat 15 verschillende renners koersen winnen. Bij Rabobank moet dat altijd komen van een man of 5/6. Mensen klagen over de breedte van de ploeg, terwijl ik denk dat die er in potentie juist wel heel erg is. Als Van Emden 2 jaar terug de Munsterland Giro tegen profs kan winnen, waarom doet hij in kleine koersen nu dan niet mee voor de winst. Datzelfde geldt voor meer renners. Onder anderen Flens, De Maar, Stamsnijder, Kozontchuck, Martens etc kunnen in kleine koersen gerust meedoen voor de overwinning, maar om een of andere reden lukt dat niet. Dit is heel vreemd.

• Goozzer

Ik denk dat dat vermoeden wel klopt; dat is ook logisch, omdat zij zich als ‘Nederlandse ploeg’ willen profileren…

• Goozzer

Stamsnijder in de ‘vorm van zijn leven’? Als dat zo is, weet ik genoeg. Ook Posthuma brengt niet wat écht van hem verwacht wordt. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat hij zich in de klassiekers (en in de Tour) helemaal wegcijferd, maar eerlijk gezegd twijfel ik daar bij hem weleens aan…

Overigens zie je nu al een verschil van mening over ‘hoe het zou moeten’. Jij en Kraus zouden liever ‘al die Nederlanders’ voor zichzelf zien rijden, allemaal voor eigen succes. Ik zie liever al die - toch beperkte(re) renners - in dienst van een of twee kopmannen rijden. Alles wat zij doen moet, in eerste instantie, volledig met het oog op de prestatie van de kopman zijn. Overigens is dit op verschillende manier in te vullen, afhankelijk van de kwaliteiten van de renner. Dat wil zeggen: van bidonshalen tot de finale openen/hard maken. Echter, steeds niet met het oog op ‘eigen succes’, maar met het oog op ‘succes van de kopman’…

Wat mijns inziens ten alle tijden moet worden voorkomen - en dat is altijd een probleem bij Rabobank (geweest?) - is dat de ‘knechten’ met dubbele agenda's rijden. Dan is het half voor zichzelf, half voor de kopman en twee keer de helft is zelden een. Meestal is dan beiden niets. Dat moet je dus niet hebben…

• Mazter

Ik geef alleen de cijfers zoals ze zijn , Goozzer, “vorm van zijn leven” staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Daarmee bedoel ik dat zij momenteel de enige Raborenners zijn waarvan de huidige CQ-ountentotaal over de laatste 12 maanden hoger is dan hun beste seizoenstotaal in de laatste 6 jaar. En dat Stamsnijder en Posthuma 2 van die 3 zijns is inderdaad veelzeggend, maar daar mag ieder zijn eigen conclusies uit trekken.

Overigens is het niet juist dat ik vind dat al die Nederlanders voor eigen kans moeten kunnen gaan. Er zijn meerdere wegen naar Rome, in de ene koers kan het allen voor een zijn , in de andere koers kan het met zijn allen ten aanval. Het is aan de ploegleiding om daar de juiste beslissing in te nemen.

Wat wel op de schop kan is de werkrooster. Menchov bijvoorbeeld draait als enige wielrenner dit seizoen een “vedette rooster”. Terwijl alle grote renners en kopmannen al vol aan de bak moesten liet hij slechts in Murcia stoer zijn spierballen zien tegen c-renners. Rabo heeft niet de pleog om die luxe te kunnen veroorloven. Hij is wat mij betreft aan zijjn stand verplicht om zowel in de giro als Tour direct (en niet achteraf) podium te rijden.

• Birillo

De meeste prikkers hier doen enorm aan navelstaarderij. Ze denken dat de renners die ze volgen beter zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Denk aan Clement, denk aan Stamsnijder.

Als ik me afvraag waarom Rebellin niet is aangetrokken, antwoordt JW bijvoorbeeld ‘omdat ze Gesinks kansen niet om zeep willen helpen’. Welke kansen? Als je kansen toedicht aan mensen die niet in de buurt van de slag komen, heb je geen kaas van fietsen gegeten.

We kunnen na de aanfluiting van vanmiddag toch wel vaststellen dat Rabo in elke koers behalve AGR is weggereden. Nooit zijn er winstkansen geweest. Nooit. Dan laat ik PR even buiten beschouwing, want ik reken Flecha nergens winstkansen toe, er is altijd wel een zak grind in de bocht of een overweg die hij tegenkomt.

Het gevaar is dat iedereen het wel best vindt, ook binnen de ploeg. Dat mensen al tevreden zijn met een achtste plek. Een ploeg als Rabo moet renners hebben die in elke koers meedoen voor de overwinning. Met tevredenheid met een achtste plek word je niet beter.

• Goozzer

Gesink beoordelen op basis van vandaag is wat kort door de bocht. Ik denk dat hij hier achteraf gewoon helemaal niet had moeten rijden. Feit is dat ze dat wel hebben gedaan, omdat het verder natuurlijk niet veel soeps is bij de ploeg…

Rebellin, thja, van mij hadden ze hem mogen halen. Maar zoals ik elders al schreef: bij Rabobank halen ze geen Italianen, en al helemaal niet als ze …………

Nu wil ik niet stellen dat Rebellin een ‘dopeur’ is, maar bij Rabo moet het op het moment schoner dan schoon zijn. Dat is nu eenmaal zo en dat heeft logischerwijs zo zijn consequenties…