Zowel parkoers als deelnemersveld zijn veelbelovend, maar of het echt een mooie Giro wordt valt moeilijk te voorspellen.
Vorig jaar was er ook een schitterend parkoers maar de favorieten bleven in de mooiste bergetappes naar mekaar loeren, en durfden pas op het laatste stukje van de laatste klim in de aanval te gaan. Op één mooie lange aanval van Di Luca na. De Tour van vorig jaar gaf grotendeels het zelfde beeld.
Als dat zich deze Giro zou herhalen dan wordt de Ronde in het tijdrijden beslist.
Als één renner er echt bovenuit zou steken en met zijn sterke ploeg alles naar zijn hand kan zetten kan het ook een saaie ronde worden. Volgens sommigen zijn Basso of Leipheimer daartoe in staat. Ik hoop dat er meer smaken zijn, en de spanning tot het eind erin zal blijven.En vooral dat er volop aangevallen wordt, zoals we dit jaar in verschillende kleine rondes al hebben gezien (tot en met vandaag, met Keuzinger).
Er rijden veel sterke kopmannen mee, maar of het aantal sterk bemande ploegen ermee overeen komt moet ik nog zien.
Saxo en Lotto komen sowieso met een veel zwakkere ploeg dan voor de Tour. En dat lijkt voor de meeste ploegen te gaan gelden. Ook van de ploeg van Astana moet ik nog zien of ze opgewasen zijn tegen het Italiaanse geweld (b.v. Liquigas, Lampre lijken wel redelijk op oorlogssterkte).
Kortom: 't belooft veel, maar kan alle kanten op !