Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Leipheimer in de Giro

• gerd

Ik denk dat het beter zou zijn om de factor “doping” even buiten deze discussie te houden. Toch kan ik mij moeilijk voorstellen dat Basso zijn geweldige Giro dopingvrij heeft gereden. (hopelijk stoort niemand zich aan die tegenstelling).

Ook niet vergeten dat Contador al die overwinningen in grote rondes behaalde zonder dat Basso mee kon doen (maar dat was natuurlijk wel Basso's eigen schuld).

En ja ook in de Tour die Contador won, kwam Leipheimer vervaarlijk opzetten.

Nu ik dit herlees is dit een beetje een absurde repliek (zeker wat doping betreft, ik voel aan dat het beter is om abstractie te maken van al of niet dopinggebruik, maar is dat wel realistisch bij ronderenners ????…het enige objectieve criterium zou moeten zijn of ze al of niet betrapt zijn in een bepaalde wedstrijd, maar zelf heb ik daar enorme moeite mee…ik kan Basso's super-Giro niet los zien van doping…dat was een gun die serieus aan het smoken was…).

Is het toch een beetje duidelijk ???

• Massimo

Waarom wordt die Scarponi zo gehyped? Beste prestatie ooit in de Giro een 16de plaats en een keertje 11de in de Vuelta.

• JasperK

Interessante discussie. Ik ben ook in het kamp die gelooft dat Leipheimer de Tour kan winnen, ik denk dat Contador een voorsprong van een dikke minuut voor de laatste tijdrit nodig zal hebben om de Tour nog te kunnen winnen. Maar als Leipheimer de Giro rijdt dan kan dat wel eens heel anders lopen. Jammer, want ik denk dat Leipheimer de grootste uitdager had kunnen worden van Contador. Maar ja, ik zou Leipheimer een Giro-zege heel erg gunnen, ik ben één van de weinigen, maar ik vind hem een hele sympathieke coureur.

Basso is moeilijk te zeggen. Als hij zijn niveau haalt van de Giro van 2006 dan zal hij de komende jaren de grote rondes domineren, Contador, hoewel een fantastische coureur, heeft nog lang niet dat niveau laten zien dat Basso toen liet zien. Maar ik denk dat Basso dat niveau clean moeilijk zal halen.

• leone

Men doet allemaal wel heel lyrisch over Leipheimer maar deze man is nooit vol gebombardeerd als kopman. Uitstekende renner maar in de schaduw presteren is altijd makkelijker.

• JasperK

Waarschijnlijk omdat Scarponi in de Tirreno van dit jaar een veel hoger niveau liet zien dan in de rest van zijn carrière. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat na het geval Rebellin de Diqui-mannetjes voorlopig even wat minder risico nemen.

• zabirskie

Dat Leipheimer de Tour van 2007 zou hebben gewonnen als er geen bonificaties waren (en in de Vuelta op 2 seconden zou zijn gestrand) is m.i. scorebordjournalistiek. Dat is hetzelfde als zeggen dat het verschil in tijd tussen de nr 1 en nr 2 in een grote ronde (of bijna iedere andere koers) minder dan 1% is, dus dat het een loterij is wie er wint.

Dit soort uitspraken gaan voorbij aan de aard van het wielrennen. Het gaat niet om absolute tijden (behalve in tijdritten), maar om relatieve. Nog belangrijker is dat koersen om momenten gaat. Je stemt je koers af op de gegevens daarvan. Als er geen bonificaties waren geweest in de Tour van 2007, dan had Contador wellicht eerder de aanval gekozen en alsnog gewonnen. Als Rasmussen er niet geweest was, had Contador misschien minder hoeven geven in de bergen en had hij Leipheimer op minuten gereden in de slottijdrit. Als telt niet, slechts de uiteindelijke uitslag en die liegt niet.

• leone

Trouwens bedenk me nu net dat Leipheimer in de tour van 2007 wel kopman was, maar toen in feite faalde. Een aanhaker, een volger zoals Evans. Zulke renners zullen niet gauw een grote ronde winnen.

Wat de bonificaties betreft: ja dit is in het nadeel van volgers en terecht!

• Sjors

Je doet nu precies hetzelfde. Als Rasmussen…

Oké, die boni's, prima, dan niet, al ben ik er van overtuigd dat het hem geholpen heeft.

Anyways, die laatste tijdrit was heel erg close. Het scheelde niets, en dat kun je niet ontkennen.

• Goozzer

Doping is m.i. niet meer of minder los te zien van ronderenners dan van klassiekerrenners. Dat er meer ronderreners gepakt worden is logisch: de pakkans is een stuk groter…

Verder stoor ik mij niet zozeer aan het feit dat ‘de echte kleppers’ misschien naar doping grijpen. Die mannen staan waar ze horen: bovenaan in het klassement. Het zijn vooral die mannen daaronder, waar ik me aan stoor. Die mannen die eigenlijk niet voor eindwinst in een grote ronde in aanmerking zouden moeten komen. Genre Di Luca, Scarponi en Garzelli voor de komende Giro. Goede renners, maar eigenlijk niet goed genoeg om een grote ronde te winnen.

Zeer kort door de bocht. Basso reed (met bloedzakken bij Fuentes in de koelkast) alles, met 2 vingers in de neus, aan flarden. Di Luca, met de hormoonwaarden van een kind en tal van (net niet voldoende, maar u heeft het filmpje van Rebellin laatst gezien) aanwijzingen bij Santuccione, met veel bekkentrekkerij nipt naar de zege. Het is duidelijk dat beide renners op een ander niveau acteren. Het deed me dan ook plezier om te zien dat Di Luca in de Tirreno tekort kwam. Zo hoort het ook.

• zabirskie

Ik gebruikte die “Als Rasmussen …” juist om aan te geven dat wielrennen NIET zo in elkaar zit. Dat was misschien niet helemaal duidelijk.

Hoe dan ook, Leipheimer is een uitstekend renner. Toch is het een renner die het verschil moet maken in de tijdritten en moet proberen het verlies in de bergen te beperken. Dat is gelijk zijn zwakheid, want de klimmerstypes zullen, met dit in hun achterhoofd, het verschil in de bergen groot genoeg proberen te maken om de tijdrit te overleven. Wel of geen bonificatieseconden aan de meet zal in elke ronde bepalen wanneer de klimmers Leipheimer gaan proberen eraf te rijden. Hoewel een tijdrit van 60km op papier een groot voordeel is voor Leipheimer, denk ik dat het parcours hem niet goed genoeg ligt om met minuten te smijten. Het zal krap worden, maar ik denk dat Leipheimer gewoon weer tweede zal worden, op een paar seconden van Basso of een ander klimmerstype, die nooit gewonnen had als er geen bonificatieseconden waren.