Armstrong breekt ban én zijn sleutelbeen
Van onze verslaggeefster
gepubliceerd op 23 maart 2009 23:59, bijgewerkt op 24 maart 00:01
Amsterdam - De ban is gebroken. Lance Armstrong is niet langer immuun voor tegenslag. Maandag belandde de 37-jarige Amerikaan in de Ronde van Castilia y Leon op 20 kilometer van de finish in een gracht. Bij de val brak hij zijn rechtersleutelbeen.
Armstrong greep in Spanje in eerste instantie naar zijn arm en bleef verdwaasd in het gras zitten. Daarna werd hij in een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. ‘Het gebeurde allemaal razendsnel’, reageerde Armstrong. ‘Het had erger kunnen zijn. De pijn is nu het grootste probleem. Ik zie echt af.’
Volgens Astana-manager Johan Bruyneel zijn er geen complicaties en is de verwachting dat zijn kopman over enkele weken de competitie kan hervatten. Mogelijk mist de zevenvoudig Tourwinnaar wel de Ronde van Italië, die op 9 mei begint. ‘Het zal heel moeilijk worden’, zei Armstrong somber.
De valpartij is opmerkelijk omdat Armstrong juist altijd verschoond was gebleven van fysieke tegenslag. In zijn jaren als heerser in de Tour de France, van 1999 tot 2006, leek hij onaantastbaar. Anderen vielen en moesten de strijd staken, zoals Joseba Beloki in 2003, of kampten met blessures, zoals Jan Ullrich. Maar Armstrong kon over een plastic zak struikelen of door een weiland fietsen, hij bleef altijd ongedeerd.
Het is ook voor het eerst in zijn carrière dat Armstrong, die dit jaar zijn rentree maakt in het peloton na een afwezigheid van drie jaar, een sleutelbeen breekt. ‘Dat bedacht ik me ook in het ziekenhuis. Dit is me in mijn 17 jaar durende carrière nooit overkomen. Ik ben enorm teleurgesteld. Ik heb enkele dagen nodig om dit te laten rusten en daarna nieuwe plannen te maken. Hopelijk kan ik volgende week meer vertellen over de Giro.’
De Ronde van Castilia was oorspronkelijk niet in zijn programma opgenomen. Op verzoek van ploegmaat Alberto Contador liet hij zich toch inschrijven. Contador wilde graag voor de Tour de France een keer met Armstrong een etappewedstrijd rijden. Dat kon door het programma van Armstrong alleen in de Spaanse koers.
Armstrong keert vandaag terug naar Amerika. Daar zal hij vermoedelijk binnenkort worden geopereerd.
(Bron: de Volkskrant)
Het goede nieuws: ik denk dat dit betekent dat jij in 2010 ook nog fietst. Bijvoorbeeld om alsnog RvV, LBL en Giro te rijden.