Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Het gaat niet goed met Kurt Hovelynck

• Leone

Het is heel simpel:

Doet het er toe of hij met of zonder helm fietste? Ja natuurlijk.

Is het ieders eigen verantwoordelijkheid? Ja natuurlijk.

• Boris de fan

Mensen toch, het blijft hoe dan ook de verantwoordelijkheid van de renners zelf. Wat dat betreft is het best apart dat deze coureurs hier worden verketterd omdat ze geen helm op hebben. Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat een renner z'n schedel kapot valt omdat deze zonder helm rijdt? Verwaarloosbaar wat mij betreft….

• @ boris de fan

Als alle renners die nu een helm op hebben geen helm op zouden hebben zouden er 10 tal gevallen per jaar zijn van schedel letsel.

Er is jaarlijks toch wel 1 prof coureur die zonder helm zijn kop kapot valt

• Boris de fan

@ @ boris de fan:

Als De Cock zich niet in een kogelvrij vest had gehesen in aflevering 19, dan was er nu geen aflevering 20 geweest.

Gelukkig dus maar dat die renners zo verstandig zijn om een helm op te doen. Ik houd hier geen pleidooi voor het niet dragen van een helm, maar vind de gevolgen dusdanig meevallen om met rigoureuze maatregelen (verplicht helm dragen tijdens training) te komen. Eén profrenner per jaar die zijn schedel breekt, is nog niet eens één tiende van een procent. Verwaarloosbaar dus.

• Proost!

Dat “merkwaardig” sloeg op de mening dat coureurs het zelf maar moeten weten of ze al dan niet een helm dragen. Bij heel veel beroepen en sporten is het dragen van beschermende kleding verplicht. Zo zou het naar mijn mening bij wielrennen ook moeten zijn met betrekking tot het dragen van een helm. Stoerdoenerij lijkt me hier niet op zijn plaats. Daarvoor zijn de persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van ongevallen met hoofd- en hersenletsel vaak te groot.

• merijntje mortirolo

Noem eens wat maatschappelijke gevolgen dan?

En daarbij heb ik niet het idee dat het gaat om stoerdoenerij (vind ik een beetje te makkelijk gedacht over ‘onze’ coureurs), maar eerder om het wel of niet fijn vinden om altijd met zo een ding op je kop te rijden…

• JvW

Wat ben je eigenlijk aan het doen als je aan het trainen bent:

Beetje aan het toeren en van het uitzicht aan het genieten?

Lekker kalm de vrouwtjes aan het checken (of als je vrouwe bent, of homo, …… kan allemaal dan weer anders zijn)?

De stoere bink aan het uithangen?

Je bent aan het trainen.

De benen gaan op een gegeven moment pijn doen

De kont gaat irriteren

Je rug gaat steeds meer op knappen staan.

De longen vullen zich steeds irriterend vol met lucht.

Je krijgt langzamerhand suiker te kort, waardoor je steeds trager wordt.

Kortom er zijn zoveel andere dingen die vervelend gaan doen, en dan gaat een helm van 200 gram echt niet meer opvallen.

Kom op zeg, wat een onzin.

Dat is allemaal weer zo een excuus wat helemaal nergens op slaat: de helm zit niet fijn.

En dat het procentueel gezien meevalt is natuurlijk ook een onzinnig argument.

Vorig jaar zijn er genoeg renners geblesseerd geraakt, met of zonder erg.

Kan je net zo goed de veiligheidsriem afschaffen in de auto, hoeveel ongelukken gebeuren er nu procentueel gezien……….

• Leone

@ JvW

Dat zie je toch echt fout. De ene irritatie staat los van de ander. Mensen sporten keihard maar zijn te lui om naar de TV te lopen (afstandsbediening).

Als iemand een helm niet fijn vindt zitten en het als excuus gebruikt dan kan jij dat wel onzin vinden maar diegene waarschijnlijk niet. Of denk je dat ie het als smoesje gebruikt en eigenlijk stoer wil zijn?

• jv

@Leone

Wat vreemd dat er een groep “toprenners” is en een groep die graag toprenner zou zijn en zichzelf spiegelen aan die toprenner, die zo'n hekel aan een helm hebben en een gelukkig veel grotere groep die helemaal geen hekel aan die helm heeft. Zeker niet met het weer dat we doorgaans in Nederland en België hebben.

Ja, er is een flink aantal renners die stoer wil zijn en wil laten zien dat ze heus wel weten wat de risico's zijn. Zij hebben geen last van die problemen, want trainen in een kleine groep of alleen geeft volgens deze groep nagenoeg geen risico.

De werkelijkheis is echter anders.

En wat betreft die irritatie ben ik het helemaal met JvW eens.

• JvW

Heeft niet alleen te maken met irritatie natuurlijk, maar als je pijn in de benen hebt denk je dan nog aan je helm?

En wat ik dat vindt maakt natuurlijk ook niets uit, want het is gewoon een slap excuus om het te gebruiken als irritant.

Ik vindt mijn buurman ook weleens irritant, die sla ik dan toch ook niet in elkaar (wel beetje uit zijn verband gerukt voorbeeld, maar het gaat om het principe).

Verantwoordelijkheid heeft ieder natuurlijk voor zichzelf, maar het is nu eenmaal niet verantwoord om zonder helm te rijden, evenmin als het rijden zonder gordel. En dat heeft niets te maken wat ik vindt.

Dus ja: ik hoor weinig argumenten die spijkers met koppen slaan (althans dat vindt ik dan wel weer).

Conclusie: stoerdoenerij met het argument dat het irritant is (wat een waardeloos excuus is).