Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

" Er schort iets aan de Gold Race"

• Raleigh

Belgen bestaan, net als Belgie, niet. Je hebt Walen en Vlamingen and that's it.

L-B-L is inderdaad de mooiste.. Saint-Nicolas mag er van mij echter wel uit, daardoor wordt er, bijvoorbeeld op La Redoute, te afwachtend gekoerst. Ook de Cauberg-finish mag er van mij wel uit, wordt de koers iets te voorspelbaar van.

• Sub Culture

Zozo na de klassiekers van 2009 zou de poll een andere weerklank hebben gehad?

Volgens mij zagen we in 2008 exact hetzelfde koersverloop in de 2 grote klasseiklassiekers…

Of zou het mss iets te maken hebben dat de Nederlanders er niks in de pap te brokken hadden dit jaar…

• Keuteberg

Hoezo sub? Maaskant werd toch 4e in Vlaanderen en vorig jaar 4e in Roubaix. De laatste Belg die nog eens top 10 reed in een Ardennen klassieker was Björn Leukemans in 2005, en toen werd ie 7e…

Nederlanders halen elk jaar wel top 5 of top 10 in 1 vd Vlaamse klassiekers.

• Lucas

“”Of zou het mss iets te maken hebben dat de Nederlanders er niks in de pap te brokken hadden dit jaar…“”

Antwoord op Sub Culture niveau:

“”Of zou deze column mss iets te maken hebben dat de Belgen er de laatste 15 jaar niets in de pap te brokken hadden…“”

• en

Mogen we dat nog zelf uitmaken ja? Dankje!

Maar goed, de discussie is iedere keer weer hetzelfde, feit is dat de vijf grote voorjaarswedstrijden elk hun charme hebben en dat al de rest niet meer dan persoonlijke voorkeur is.

• Generaal Boogerd

De Amstel Gold Race. Een verschrikkelijke naam. Een koers die een keer in de 100 jaar door onzichtbare mist wordt verreden en een koers die zich liet kennen door twee grote coureurs: Boogerd en Raas. De Gold Race is een fenomeen apart. Venijniger dan LBL en slijpender dan RVV. Voor de rest op bijna alle fronten minder maar de toppers vertrekken er wel massaal naar toe.

Het geeft de weke instelling van die toppers aan. An sich hebben de kasseikoersen veel meer in zich. Helaas bestaat het profpeleton uit een stel ongelofelijke lafbekken.

De Amstel Gold Race is misschien wel het interessantste meetinstrument om te kijken of -een ander geliefd prikonderwerp- de renners of het parcours de koers maken.

Mijn idee is dat de renners in principe de koers maken, helaas doen maar weinig huidige coureurs dat. Het parcours wordt derhalve doorslaggevend. Stijle hellingen, lange cols, kasseistroken en wind zijn nodig om een stel beduusd rond kijkende kippen de kop er af te draaien.

• Sub Culture

Heeft er niks mee te maken.

En volgens mij is de kans groter dat er straks een Belg wint op de Cauberg dan een Nederlander, zal mijn visie op deze koers niet veranderen, laat staan dat ik er buitensporig euforisch van zou worden.

• Alwin

Sub,

ik geef toe, de ronde van vlaanderen vond ik altijd een prachtige koers. Maar veel edities vallen me toch wel tegen achteraf. Een Hoste die vol met Boonen meerijdt in 2006 bijvoorbeeld. In 2009 een Devolder waarbij je al 2 uur van tevoren weet dat hij gaat winnen dankzij zn ploegje. Chavanel kon ook makkelijk winnen. Als ik het deelnemersveld bekijk zie ik te weinig toppers. En dan heb je nog dronken vlamingen langs de kant die de buitenlanders hinderen, motoren die ook chauvinistisch lijken te zijn en een handje helpen. Pfff

• Goozzer

In principe is ook Parijs-Roubaix niet echt een uitzondering, Lucas. Ook deze wedstrijd kent zo zijn (voorspelbare) standaardmomenten. Eerst het Bos en dan als laatste schifting het Carrefour de l'arbre - om daar al dan niet alleen weg te rijden of te sprinten op de piste met een paar man).

Niet heel veel minder voorspelbaar dan Eyserbosweg, Keuteberg, Cauberg - om daar al dan niet alleen aan te komen of te sprinten met een paar man.

Niet heel veel minder voorspelbaar dan MSR, met Cipressa, Poggio - met weer datzelfde riedeltje…

RvV, met de sleutelmomenten op de Koppenberg, Muur - met wederom datzelfde riedeltje…

En LBL, met de Redoute (nu, nieuw die Roche-aux-Facons) en dan de Saint Nicolas - waarna je alleen aankomt of sprint met een klein groepje…

Wellicht is het ook daarom dat het klassiekers zijn, ze hebben elk een voorspelbaar klassiek koersverloop, met elk hun eigen ‘monumenten’…

• arend appelberg

ach een koers waarin bert scherilinckx of preben van hecke bij de eersten kan eindigen is idd een kermiskoers. hooguit wat veredeld. maar de toppers doen daar niet mee. de rvv is al 2 jaar op rij een massasprint met kees en miep achter devolder.