Gege al is dit toch ook wel even leuk om te zien.. ( het toch nog net niet kampioen worden van AZ)
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsEn dat vind ik in het geval van Saxo bank een verkeerde keuze. Zij zijn gebaat bij een harde finale (veel renners die de klimkilometers goed verteren - Frank, Andy, Karsten en Aleksandr hebben meer aan een kopgroep van 20 man na Eyserbos, dan aan een peloton van 60 man.)
Mocht ik Bjarne van voren heten en hier posten onder de naam monsieur 63, dan reed ik nu met vier man op kop gemiddeld 50 aan het uur en trok ik op elke helling van betekenis flink door. Uitputten die hap.
Van Lampre snap ik het wel: zij spelen catenaccio, lekker verdedigen en leunen op een diepe killerspits.
Volgens mij moet je veel beter kijken naar de kwaliteiten van de renners, en daarop je strijdplan uitdenken. Wielrennen is tegenwoordig net als schaken, en zonder een grondige analyse van je eigen kracht en de kracht van de tegenstand kun je nooit winnen.
Het beste voorbeeld vind ik de italiaanse ploeg voor het wk, die elk jaar met een doortimmerd plan aan de start komen, en de koers tactisch volkomen naar hun hand kunnen zetten, zelfs al zit de hele wielerwereld op het wiel van hun topfavoriet.
Hierop voortbordurend nog een opmerking waarom koersen op professioneel niveau in strategisch opzicht veel weg (no pun intended) heeft van schaken.
Net als bij schaken, waarbij de kracht van individuele stukken vrijwel irrelevant is vergeleken met de stelling waarin deze stukken zijn gepositioneerd, is de individuele kracht van wielerprofessionals irrelevant vergeleken met de ‘stelling’ waarin deze aan de start komen.
Ik bedoel dat het voor een wielerploeg niet uitmaakt met welke pionnen ze aan de start komen. Alle pionnen overleven de eerste twee honderd kilometer van de koers toch wel, elke pion komt zo ongeveer de eerste twee cols veilig over. Het wezenlijke voordeel dat met de wielerpionnen te halen valt, is de opstelling waarin op het speelveld - vandaag dus de AGR - worden gepositioneerd.
Een rabopion in de kopgroep had vandaag weinig uitgemaakt - Rabo had toch wel verantwoordelijkheid moeten nemen. Woensdag heeft die pion wél veel meer waarde: Rabo zit dan niet in de positie waarin ze sowieso moeten rijden.
De ploeg die imo het pionnenspel het best heeft gespeeld is vandaag Diquigiovanni die Rebellin - zoals Cyclad al aangaf - in de zetel zette.
Boris laat zich zowaar zien als kenner. Niet meer dan logisch inderdaad. Rabo kan het zich niet veroorloven, in de enige grote koers die we in Nederland hebben - met ál die fans aan de kant - passief te blijven en een groep weg te laten rijden. Ze móeten zichzelf hier gewoon laten zien, waardoor ze altijd de löl zullen zijn in deze koers…
Toch ga je hier zwaar de mist in, Kaasploeg. Natuurlijk kun je met geniaal ‘pionnenspel’ een leuke slag halen. In 80 tot 90% van gevallen is het, in het wielrennen, echter toch gewoon de sterkste kopman (koning(in) die de naar de winst rijdt en komt er verder niet al te veel tactisch geneuzel bij kijken…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?