Voor alle duidelijkheid: in mijn systeem zouden zondaars ook levenslang geschorst worden, maar daar bovenop zouden ze ook nog een heel veel geld kwijt raken. De kritiek ivm de lening/hypotheek vind ik niet zo belangrijk. Men kan op een andere manier zorgen dat de renners een soort waarborg moeten geven. Misschien rechtstreeks aan de UCI die dan belegt. Nieuwe renners zouden dan van dat fonds kunnen lenen.
Het feit dat dokters en ploegen de dans ontspringen, vind ik wel een zeer terechte kritiek. Maar ook dat zo binnen een dergelijk systeem kunnen opgelost worden. Teams met betrapte renners moeten een boete (een zware boete) betalen en krijgen ook een sportieve straf. Als het om georganiseerd dopinggebruik gaat is het maar logisch dat de teams bestraft worden. Gaat het om geïsoleerde gevallen (waar ik zeer weinig geloof aan hecht), dan hebben de teams pech en dat moet hen aansporen om een intern controlesysteem op te zetten.
Ondanks het feit dat mijn ideetje afgekraakt wordt, vallen de reacties mij eigenlijk mee. Ook ik stoor mij het meest aan de hypocrisie. En als ik moet kiezen tussen de toestand van nu (onduidelijkheid -hypocrisie-twijfels bij mooie prestaties) en het toelaten van doping, dan ben ik zelfs geneigd om de sluizen open te zetten. Dan wordt er meer met gelijke wapens gestreden (ik zeg “meer”, niet “met gelijke wapens”) en heerst er tenminste duidelijkheid.
Natuurlijk gaat mijn voorkeur uit naar een dopingvrije sport.
Op dat gebied vind ik het behoorlijk verontrustend dat er niet meer gebrainstormt wordt rond dergelijke ideetjes. Stel nu nog dat mijn idee echt waardeloos is. Het is toch merkwaardig dat er vanuit de incrowd (renners, teams, artsen, UCI, sponsors) nauwelijks valabele suggesties komen.
Het is mosterd na de maaltijd, maar hier was een topic over Rebellin en wat men er zou van vinden mocht hij in “zijn” klassiekers goed presteren. Ik heb gezegd dat ik dat niet leuk zou vinden. Achteraf gezien vind ik het niet spijtig dat ik toen niet alles geschreven heb. Ik ben er al een hele tijd van overtuigd dat Rebellin geen clean sportman is.
Ik begrijp niet hoe dat niet beter gemerkt wordt (ook hier niet). Je haalt ze er toch zo uit: Furlan, Riis, Berzin, Bobrik, Virenque, Ricco, Piepoli, Chiapucci, Museeuw, Rebellin, Rasmussen,…allemaal presteren ze bovenmenselijk of maken ze plots een enorme sprong voorwaarts van subtoppers naar toppers (Sella, Rasmussen in het tijdrijden)…zien jullie dat dan niet ????
Neem nu Museeuw. Van een banale knecht naar een wereldtopper. Van een man van de kasseien naar een man die wereldkampioen wordt op een parcours zwaarder dan Luik-Bastenaken-Luik. De man die hij toen versloeg: ook al zo iemand die jarenlang een banale knecht was en plots de stenen uit de straat rijdt.
Piepoli: idem. Een veel te lichte pocketklimmer die zich plots ontpopt tot een begenadigde berggeit…