Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schorsing Theo Bos

• Erik S.

van de Rabo site:

Nico Verhoeven verdedigde zijn sprinter na afloop ook. “Het lijkt er op de tv-beelden vanuit de helikopter inderdaad op, dat Theo Impey naar de grond trekt, dat zal ik niet ontkennen. Maar de waarheid ligt toch even anders. Impey dreigde Theo klem te zetten tegen de hekken. Theo weert dat af met zijn arm. Impey raakt uit balans, komt nog meer de kant van Theo op en daarna is er geen houden meer aan. Er is geen enkele sprake geweest van bewust naar de grond trekken.” Die lezing hoefde de ploegleider niet eens aan de jury voor te leggen. Verhoeven: “Zover kwam het niet, want ze maakten er helemaal geen punt van.”

Verhoeven weet zeker dat de lezing van zijn renner klopt. “Ik twijfel er niet aan. Theo gaat even de klassementsleider naar de grond trekken en dat wetende dat hij zelf ook zwaar gaat vallen…… Zo steekt de wereld niet in elkaar. Bovendien is Theo Bos een zuivere en faire sprinter zoals ik hem tot nu toe heb meegemaakt. En zelfs TV-beelden zijn niet altijd glashelder.”

…. Voor mij ziet het er ook anders uit. Ook naar de reactie van Impey ben ik nieuwschierig

• Davidenko

Voor een ieder die zijn woordje al klaar heeft voor dat hij alle informatie heeft:

zet de beelden eens stop voor de val en kijk daarna beeld voor beeld. Dan kun je zien dat Bos hem eerst afhoudt met zijn arm, waarna Impey terug gaat hangen. Bos houd op dit moment wat in, waardoor Impey zijn evenwicht verliest en de hekken in gaat.

Daarnaast weet je idd niet wat er aan vooraf gaat. Wat wel te zien is is de roekeloze manier waarop Impey rijdt. Hij komt op 3km van de meet buitenom door de wind, helemaal rechts van het peloton, probeert dan ergens voorin in het wiel te komen en komt dan na wat geslinger uiteindelijk helemaal links uit. Uiteraard is het begrijpelijk dat hij voorin wil komen om zijn gele trui te verdedigen, maar het is duidelijk te zien dat hij niet iemand is die zich normaal gesproken in het sprintgeweld mengt, en dat hij er redelijk doorheen zat..

Elk oordeel voor het laatste is een vooroordeel, Freek de Jonge zei het al..

• piesang

Als Zuid-Arikaan heb ik alle respect voor Bos verloor en ook heel veel voor Rabobank. Ongelooflik…

• Jos Wago

Daarom geloof ik zijn eigen lezing. Bos zou een idiote zelfmoordactie neerleggen wanneer hij dit bewust doet.

Hij zegt een afwerend gebaar te hebben gemaakt, omdat hij zelf in de hekken dreigde te raken. Impey raakt daardoor uit balans. Theo ook. Theo raakt een pootje van de hekken en torpedeert vervolgens Impey waardoor het lijkt dat die wordt neergetrokken.

Alles gebeurt in een fractie van een seconde en de beelden lijken inderdaad heel eng, maar bekijk het maar eens rustiger en zet hem op de goede plekken stil. Ik was in eerste instantie ook resoluut, maar denk er nu toch anders over. Bovendien. Theo is geen Tom Steels.

Ook: Als Bos hem had neergetrokken, waarom is het shirt van Impey dan niet ineens 60 maten groter?

• Jos Wago

Remember Tom Steels. Vele malen erger. Oh gotteke. Da's een Belg…..

Nou, een andere dan. Cees Priem, die in de Amstel Gold Race willens en wetens de net bij hem met ruzie vertrokken Sunderland het ziekenhuis in catapultueert. Dat was pas schandalig.

• Herogewier

Ik heb de beelden nog maar eens een paar keer beeld voor beeld bekeken, maar volgens mij is het echt een afweerreactie om het in de hekken geduwd worden te voorkomen, maar dat mocht niet meer baten. Het is Impey die zich eigenlik naar links laat drummen waardoor Bos helemaal wordt vastgezet. Als baansprinter zal hij het idee van remmen in een sprint niet kennen en dus altijd fietsend het op willen lossen, dat zit in het systeem, dus kon die gewoon geen kant meer op.

• Jos Wago

Bos dreigt de hekken in te gaan. Kijk maar goed. Op dt positie is het volstrekt logisch dat hij zijn arm uitstrekt naar Impey die steeds dichterbij komt.

• Jos Wago

Hij houdt zijn shirt niet vast!

Dat is het hem nou net. Op de beelden is goed te zien dat het shirt bij Impey onberispelijk blijft zitten. Daarom geloof ik de lezing van Bos.

• Jos Wago

Op Rabosport een reactie van Theo die er duidelijk mee in zijn maag zit. Ik vind zijn verhaal plausibel. Wanneer je de beelden rustig bekijkt en je niet door alle emoties laat meeslepen zie je dat hij in de hekken dreigt te raken en je ziet NIET dat er aan het shirt van Impey wordt getrokken. Volgens mij toch een voorwaarde om te worden omgetrokken.

Ook Theo Bos schrikt van zware val

Theo Bos wil graag snel de tv-beelden zien van zijn val en die van Daryl Impey in de slotetappe van de Ronde van Turkije. “Ik heb van mijn broer begrepen, dat het er op lijkt dat ik Impey tegen de grond trek, maar daar kan geen sprake van zijn. Ik ben toch niet gek?” Net als ploegleider Nico Verhoeven geeft Bos toe, dat een dergelijke actie niet alleen zeer onsportief zou zijn, maar ook een soort kamikaze-actie. “Bij die snelheid en in die positie torpedeer ik dan direct mezelf. Geen denken aan.”

De sprinter geeft enkele uren na de turbulente finish wel toe, dat hij zich niet meer alle details van het voorval kan herinneren. “Maar ik weet zeker dat ik hem alleen wilde afweren. Hij dreigde mijn kant op te komen en ik zat al zo goed als in het hek.” Vervolgens weerde Bos Impey af door zijn onderarm naast het lichaam van de Zuidafrikaan te leggen. “Wat er vervolgens allemaal is gebeurd, weet ik niet meer. Dat ging in een flits van een fractie van een seconde. Wat ik nog wel weet, is dat ik toch een pootje van de hekken raakte en daardoor Impey meenam. Nee, ik ben niet gevallen, omdat hij viel. Ik raakte een pootje, omdat we uit balans raakten.”

Hij heeft na afloop even gesproken met een UCI-commissaris. Die zei er geen werk van te willen maken. Bos: “Maar misschien krijgt het toch nog een staartje als Barloworld een protest indient. Ik hoop in elk geval dat ik straks goede tv-beelden heb en die in alle rust kan bestuderen. Ik wil gewoon weten wat er precies is gebeurd. Het ging allemaal zo snel, dat ik zelf de film niet meer exact voor me kan afspelen, maar een ding weet ik zeker, dit was geen opzet van mij.”

• Lucien Buysse

Hij gooit hem in de hekken, geen twijfel mogelijk. Raadsel hoe hij zelf overeind blijft.