Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rebellin beptrapt op CERA

• gmaster Pcake

keloel!

wat dacht je van Miracle Man Usain Bolt?

die heeft 2x goud, ik denk dat hij ook wel 2x gecontroleerd zal zijn, niet waar?

Hou nou eens op met dat achterlijke gespeculeer, valsspelers hou je altijd en daar doe je niks aan. Laat dat het plezier nou niet bederven!

• Limbo

Als Rebellin inderdaad CERA gebruikt heeft, vraag ik mij toch af hoe het nu zit met dat biologisch paspoort, met veel tamtam werd dit gepresenteerd als het wapen tegen de doping. Welke waarde mogen we hier aan geven?

Of kan mij, als leek, iemand uitleggen wat dit paspoort nu inhoudt?

• Lucas

Het probleem met het juridisch paspoort is dat het - van tijd tot tijd - bepaalde waarden in het bloed registreert. Bepaalde schommelingen daarin zouden een indicatie kúnnen zijn op het gebruik van sommige soorten doping.

Er bestaat veel discussie over, ook onder medici, of deze methode 100% waterdicht is. Zo heeft de hoofdgeneeskundige van de Franse Wielerfederatie (FFC), Armand Mégret, reeds vorig jaar in een open brief zijn bezwaren tegen het bloedpaspoort bekendgemaakt:

“”Dokter Mégret betreurt dat het Wereldantidopingagentschap (WADA) op die manier een methode invoert waarvan het de toepassingsmodaliteiten, de totale kost en het doelpubliek niet kent. “Zo kan men ook niet aantonen dat dit een goede antidopingmethode is, dus preventief met sancties tot gevolg, of dat men enkel een startverbod beoogt.”

Bovendien geeft Dr Mégret aan dat de middelen om doping te detecteren betrouwbaar moeten zijn en dat niet enkel doping de oorzaak kan zijn van afwijkende waarden, maar ook gezondheidsproblemen. “Deze methode mist de kracht om operationeel te zijn.”"

De UCI is nu gelukkig wel zo verstandig niemand op basis van het bloedpaspoort te veroordelen en wacht daarom tot het zeker is dat deze methode waterdicht is, zodat ze zodoende achteraf geen juridische schadeclaims aan de broek krijgt.

• Arnold

Dat bloedpaspoort kan inderdaad schommelingen aantonen, in het geval van “verdachte” schommelingen. Wat het meest verdacht is, is een hoge stimulatie index. Dat wil zeggen dat je eigen aanmaak van rode bloedcellen geremd is.

In dat geval zal je frequent out of competition worden gecontroleerd, maar een pure uitsluiteing op basis van bloed waarden is nagegoeg niet hard te maken.

• Marcel VAessen

Maar dan is het moment toch nooit goed.

Dan zijn de laamse klassiekers, dan zijn het de waalse, da staat de Giro voor de deur, dan weer de tour, dan de vuelta en het WK.

Wat is dan een goed moment?????? December waarschijnlijk.

Waarschijnlijk was het nu beschikbaar, en verdedigbaar. En dan komen ze er nu mee.

Het liefst zou je iemand betrappen op het moment dat hij nog koers gereden heeft met dat spul. Maar goed. We zijn nu eenmaal niet zo goed in in de toekomst kijken ;-)

• ---

Ik mag toch hopen dat Rebellin straks ook bij de “paspoort-verdachten” zit! Verder dacht ik dat cera een maand in je lichaam aanwezig was en opspoorbaar? Dan was hij tijdens de Vuelta ook niet brandschoon en zeker gecontroleerd (tweede etappe word hij nog tweede), maar dus niet gepakt!!

Gerolsteiner 2008 en doping: Moletta (dat verhaal met zn vader dacht ik, maar later weer vrijgesproken dacht ik), De Bonis (Na die bizarre overwinning in Romandie geen wedstrijd meer gereden), Kohl en Schumacher. Nu dan ook nog Rebellin. Georganiseerd vanuit de ploeg kan ik me niet voorstellen, maar dat de wielrenners daar veel vrijheid hadden om zichzelf te prepareren lijkt me duidelijk!

Hoop niet dat Haussler vorig jaar cera gebruikte (en geloof er ook niet in), want dan heeft hij deze winter iets gevonden wat veel beter werkt..

• Lucas

Ook het IOC bevestigde zojuist de positieve test van Rebellin:

www.nu.nl

Olympisch comité bevestigt positieve test Rebellin

ROME - Het Italiaans olympisch comité (CONI) heeft woensdag bevestigd dat de Italiaanse wielrenner Davide Rebellin tijdens de Olympische Spelen is betrapt op dopegebruik.

Dinsdag meldde het CONI al dat een Italiaanse sporter in Peking positief had getest op het gebruik van prestatiebevorderende middelen, maar de naam werd niet bekendgemaakt.

Rebellin, die achter de Spanjaard Samuel Sanchez zilver won in de olympische wegwedstrijd, is een van de zes olympische sporters die na nieuw onderzoek van de dopingmonsters door het Internationaal Olympisch Comité (IOC) zijn betrapt op CERA, de epovariant van de derde generatie.

Het IOC onderzocht in totaal 948 monsters voor een tweede keer. Dat leverde zeven positieve testen op, van zes atleten. Allen werden betrapt op CERA. Namen noemde het IOC tot nu toe niet.

Waarom die andere namen dan niet genoemd worden bevreemdt wel een beetje..

• thja

Omdat het IOC helemaal niets bekend heeft gemaakt, alleen de bonden cq national OC's heeft ingelicht. Dat er dan in Italie direct weer “gelekt” wordt, wil niet zeggen dat het IOC dan ineens zijn koers moet wijzigen. In andere sporten zijn bestuurders blijkbaar wat minder publicitietsg… en blijven namen dus (in ieder geval voorlopig) binnenskamers gehouden.

• Lucas

Gedeeltelijk mee eens, maar dan hoeven ze toch ook niet te bevestigen..?

• Arnold

Ja maar op het moment dat er geruchten de ronde doen kan je beter duidelijk zijn.

Maar dat het wielrennen hier weer slechter uitkomt ten opzichte van andere sporten is duidelijk.