Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wielrennen en Negers, een onmogelijk huwelijk?

• arend appelberg

overigens landen als burkina faso en kameroen daar heb je ook geen goede hardlopers hoor. goede marathonlopers komen uit ethiopie en die contrijen en de beste afrikaanse renners komen dan ook uit eritrea. waar wielrennen een grote sport is en waar men dezelfde fysieke bouw heeft als ethiopiers. renners uit die landen zullen we ook binnen enkele jaren in europa gaan zien.

sprinters in het hardlopen komen allemaal uit de caraiben en idd ook goede negeroide baansprinters komen uit landen als barbados, guadeloupe en jamaica, zoals barry forde. ook goede zwarte wegrenners heb je in landen als cuba en belize, marlon castillo en gil cordoves komen in mij als eerste boven. velen in europa zullen ze niet kennen maar qua niveau zitten ze er niet veel onder en in eigen land zijn het grote sporthelden.

• Stümpert

-“Neger” is een scheldwoord,-

Oh, dat is nieuw voor mij,

Bij mijn weten is het gewoon een biologische term, en in een fysieke sport als wielrennen is het niet raar die term eens te bespreken. Dat er door de historie door sommige mensen allergisch op wordt gereageerd is weer wat anders.

• Leone

Heeft duidelijk met cultuur te maken. De helft van de Nederlanders snapt al niet wat mooi is aan 180 km op een fiets zitten, dat kan je dan ook niet verwachten van mensen met een niet West-Europese - waar wielrennen vooral leeft - achtergrond die ook nog een andere cultuur hadden of hebben.

Lewis Hamilton, wie had dat ooit gedacht? Zulke gebeurtenissen kunnen de populariteit van f1 kijken onder donkere mensen doen toenemen .

Maar de F1/autosport is natuurlijk een klein wereldje op zich met vaak rijke ouders met banden in de automobielindustrie. Toeval dat Braziliaanse f1 coureurs blank waren? No way!

• baranowski

Ik heb me ook al tijden afgevraagd wanneer ´de negers komen´.

Ik denk dat met name cultuur en financien een rol spelen, Wielrennen in west Europa is vooral een sport op het platteland, waar weinig negers wonen. En in Kenia, ethiopie kan men naar hartelust hardlopen, zonder dat het wat kost. Voor fietsen heb je helaas een fiets nodig. Dat kost een flinke zakcent. Zodra de fiets betaalbaar is in die gebieden, is het hek van de dam. Dan is wielrennen ook multiculti.

En de Marokanen bijvoorbeeld, daar gaan we ook serieus last van hebben. Lichte maar krachtige mannetjes, altijd goed in duursporten, En prima fietsgebied natuurlijk, mooie klimmetjes daaro.

Overigens: wielrennen is een blanke sport, dus valt een neger die hard fietst op - Hij brengt het luchtig, een geintje. Wat flauw om daar krititek op te hebben. Mijn reactie staat ook vol vooroordelen. Maar rassen verschillen nou eenmaal. Hoe moet je die verschillen dan in vredesnaam anders beschrijven? Hij maakt toch geen fietsendief grappen? (waar ik overigens wel naar neigde toen ik over Marokanen begon :) )

• Blueprint

Inderdaad, zijn verbazing over een zwarte wielrenner is eigenlijk dezelfde als mijn verbazing over een zwarte death metal gitarist. Je verwacht het niet, maar het is wel leuk :)

• Andere Peter

Er was natuurlijk al eens een zwarte ‘bordeneur’ in de Tour de France…

Eens met Lucas. Dit is voor 95% cultureel bepaald. Dus in principe te veranderen, maar dat gaat traag, hoor. Cultuur moet je daarbij zien in de breedste zin: In veel Afrikaanse landen zijn bv weinig geasfalteerde wegen, toch wel en vereiste. Ook een cultuuraspect.

Probeer in een groepje perfect geassimileerde Turken en Marokkanen (ik weet, dat zijn geen negers, maar het gaat hier om de werking van cultuur) wielrennen maar eens ter sprake te brengen. Het gesprek zal snel eindigen: totaal geen interesse van huis uit meegekregen. De veelzijdigheid van onze media maakt nog eens dat bestaande interesses eerder worden verdiept dan verbreed, dus ze maken er ook weinig kennis mee. Ik bedoel daarmee: op internet kijk je alleen datgene wat je zelf zoekt. Op tv (toen er 1 of 2 netten waren) keek iedereen wat werd voorgeschoteld.

Surinamers in Nederland verplaatsen zich al 40 jaar per fiets. Het leidt nauwelijks tot aanwas bij wielerclubs. Die jongens gaan voetballen, of doen aan atletiek, of boksen. Het zijn de sporten die tot hun verbeelding spreken. Bij hockey zie je ze volgens mij ook zelden. Weer een andere cultuur.

Overigens: als je wereldwijd naar wielercultuur kijkt, dan valt altijd op dat vooral katholieke landen een gewortelde wielercultuur kennen. Ga maar na: Italië en België voorop, de wielerlanden bij uitstek. Spanje en Frankrijk volgen kort daarop. In NL zie je ook in de katholieke gebieden (Limburg, Brabant) iets meer het zwaartepunt op wielrennen. Het meet katholieke land in Oost-Europa is Polen, bij uitstek ook het Oost-Europese land met een tamelijk gewortelde wielercultuur. Een land als Duitsland loopt wel even achter zo'n Ullrich aan, maar ze doorvoelen de sport niet echt, hè? Het wortelt veel minder, het kan zomaar weer verdwijnen.

Ook het platte land speelt een rol: relatief meer boeren die voor de sport fietsen dan stedelingen. Onze zwarten wonen in de stad en zijn niet zo katholiek.

• anselmo fuerte

als er af en toe een paar negers mee fietsen is dat nog wel leuk. als je een situatie krijgt zoals bijv. in de marathon dat er alleen nog maar negers mee doen om de eerste 50 plaatsen dan zal dat voor veel liefhebbers een reden zijn om af te haken.

• Jos K

http://www.pezcyclingnews.com/photos/races07/toc07/toc07st07-dominguezwin163.jpg

Dominguez klopt hier toch even Brown, Forster en is het Chicci? Ook Baugé de baanwielrennen is natuurlijk heel rap en volgens mij is Martias van Bouyges ook geen stumper in de sprint. Om het dan in Nederland te houden: van Dijk is ook erg snel in de sprint.

• Jos K

Wat ik zelf vaak gehoord heb is dat renners uit Afrika, die gaan koersen in Europa veel problemen hebben met bochten. Kijk naar de ronde van Burkina Faso en zie het verschil met een gemiddelde ronde om de kerk. Volgens mij reden er een paar jaar geleden met het WK ook negers mee en achteraf verklaarden zij dat ze veel moeite hadden met het rijden van bochten maar in de lange afdalingen konden ze weer een hoop goed maken.

• Jos K

Vechten tegen regen, wind en de vooroordelen

Van onze verslaggever Mark van Driel

SPIJKENISSE - Geliefd in Eritrea, nagestaard in Nederland. Na drie maanden zit de stage van twee Oost-Afrikaanse renners erop. ‘Hoe krijg je die zwarten in godsnaam aan het trainen?’

Marco Polo Cycling Team leidt coureurs uit niet-traditionele wielerlanden op

Habte Weldesimon heeft geen idee wie Gerrie Kneteman is. Hij verstaat geen woord van wat de oud-wereldkampioen zegt. Maar na drie maanden Nederland leest hij zijn blik zonder moeite. Een neger in de Tour Beneden-Maas. Wat moet dat?

Knetemans opmerking ('Uit de buurt blijven', zegt hij tegen een Nederlandse renner nadat hij de Afrikaan heeft gekeurd) is typerend voor de ontvangst die Weldesimon (22) en zijn landgenoot Ephrem Tewelde (26) ten deel is gevallen. In Eritrea mogen ze helden zijn; hier gelden ze als een gevaar op de weg.

Hun huidskleur is geen aanbeveling. ‘Hoe krijg je die zwarten in godsnaam aan het trainen’, heeft ploegmanager Gudo Kramer toeschouwers horen zeggen. En dat was niet eens de onvriendelijkste opmerking over de twee renners die deze zomer stage hebben gelopen bij het Marco Polo Cycling Team, een ploeg die renners uit niet-traditionele wielerlanden opleidt.

Aanvankelijk voldeden de rank gebouwde Oost-Afrikanen volledig aan het beeld dat hun uiterlijk opriep. Ze bakten er niets van. Vooral de bochten bleken een onoverkomelijk obstakel voor het tweetal, van wie de verrichtingen in eigen land nauwlettend worden gevolgd. In Eritrea, een voormalige Italiaanse kolonie, is wielrennen de populairste sport.

'Al die bochten', zegt Tewelde, bergkoning van de laatste twee edities van Giro di Eritrea. ‘Verschrikkelijk. Bij ons zijn de wegen recht.’

Het Marco Polo Team besloot de Eritre�rs bij te scholen. Met verrassend resultaat. Het tweetal pikte de bochtentechniek snel op en bleek plotseling tot veel betere prestaties in staat dan voor mogelijk was gehouden. Weldesimon en Tewelde werden overgeheveld naar het beste team van Marco Polo en mochten meedoen aan wedstrijden waar ook wielervedetten als Jan Ullrich en Robbie McEwen hun opwachting maakten. Manager Kramer: ‘Ze zijn ontzettend nauwgezet en leergierig.’

Tewelde straalt als hij de Sparkassen Giro in herinnering brengt, een koers met bergachtig terrein rondom het Duitse Bochum. Na 140 kilometer reed hij op een steile klim in de voorste gelederen mee naar boven. Jan Ullrich kwam naast hem rijden. De voormalig Tourwinnaar lachte hartelijk en stak hem de hand toe. Tewelde: ‘Hij klopte me op mijn schouder. Je bent een sterke renner, zei hij toen.’

In Spijkenisse rekenen de Eritre�rs niet op complimenten. Ze zijn gebouwd voor bergen; hun kuiten zijn dunner dan de onderarmen van menig concurrent uit Nederland. Wind en regen ligt ze niet. Van rijden in een waaier, een vereiste om de 195 kilometer over Goeree Overflakkee te kunnen doorstaan, hebben ze nooit gehoord.

Vanaf de start is het peloton een lint. Rabobank en Bankgiroloterij, op papier de sterkste ploegen, houden het tempo hoog. Al na twaalf kilometer dwarrelen renners uit het peloton. Tewelde stapt na dertig kilometer af, nadat de bezemwagen is gepasseerd. Zijn ploegleider is in geen velden of wegen te zien, de weg terug kent hij niet. ‘Ik ben niet moe. Maar alleen in de wind fietsen kan niet. Mag ik een lift?’

Weldesimon doorstaat de strijd met de elementen beter. Hij handhaaft zich in het peloton, dat al na 20 kilometer een kopgroep met Erik Dekker, Maarten den Bakker en de latere winnaar Jans Koerts heeft laten gaan. Hij vecht tegen de westenwind, kracht vijf, en laat zich niet in ongeustige posities drukken.

Vanuit de auto spreekt Tewelde bewonderend over zijn jonge landgenoot. De 22-jarige probeert in de voetsporen te treden van een oom die te boek staat als Eritrea's grootste renner. De oom stierf op de fiets tijdens een snikhete koers in Soedan.

'In Eritrea rijden we elke zondag een wedstrijd', zegt Tewelde. ‘Dan staan er wel twintigduizend mensen te kijken. Wij verdienen 350 euro per maand. Om te leven is 150 genoeg.’

Weldesimon volbrengt de Tour Beneden-Maas in het peloton, als bondscoach Kneteman al lang naar huis is. Hij rilt van de kou als hij de felicitaties van zijn ploeggenoten in ontvangst neemt. Hij is blij, maar zijn gedachten gaan uit naar het Afrikaans kampioenschap, volgende maand in Nigeria. Daar is het lekker warm. ‘Ik hoop dat ik in Nederland beter ben geworden. Ik denk het wel. Ik wil graag terug komen, al is het hier koud.’