Een paar opmerkingen.
Rabobank doet het volgens mij heel goed als je er rekening mee houdt dat de kopman gekwetst was.
Verder toch wel onredelijk hoge verwachtingen voor de buitenlanders. Ik wist niet dat er in Nederland zo veel xenofobe mensen waren, of moet ik zeggen dat er zoveel xenofobe wielerliefhebbers zijn.
Laten we even kijken naar enkele buitenlanders:
Menchov: twee Vuelta overwinningen. Moet ik meer zeggen ?
Freire:één van de beste renners ter wereld.
Flecha: super aantrekkelijk renner die weinig wint maar geweldig geliefd is bij de wielerliefhebbers. Als Rabobank hem laat gaan, dan rijdt hij volgend jaar voor Quickstep. had Parijs-Roubaix kunnen winnen.
Niermann: één van de beste knechten ter wereld voor het rondewerk.
Nuyens: inderdaad geen winnar, maar toch achtste in de voor Rabo belangrijkste ééndagswedstrijd. Is dit zo slecht ? Denk het niet.
Beoordeel bijvoorbeeld Gesink en Langeveld eens met dezelfde strenge criteria…wat wonnen zij al dit jaar ? Dan zou je even goed of misschien nog eerder kunnen zeggen dat het de Nederlandse renners waren die faalden. Persoonlijk vind ik dat ook onzin. Maar probeer die oefening eens te doen. Stel een paar objectieve criteria op om de renners te beoordelen en pas die dan eens toe op alle renners….probleem is dat buitenlandse renners om één of andere reden steeds veel strenger beoordeeld worden.
Verder: kunnen wij de renners wel beoordelen ? Wij hebben geen idee welke directieven ze kregen. Misschien heeft bijvoorbeeld Flecha perfect uitgevoerd wat van hem gevraagd werd.
En dan nog wat losse opmerkingen. Als Lotto-fan ben ik niet direct een groot liefhebber van Quickstep, maar ik vind het eigenaardig dat mensen zich ergeren over de dominantie van Quickstep en niet over die van Astana. Astana doet net hetzelfde als Quickstep, maar geen hond valt daarover.
Sommigen zouden willen dat Rabobank Leipheimer binnen haalt. Die man is een paar jaar geleden verguisd. Wacht even gerd, als ploegleider…ik dacht dat Rabobank een clean imago wilde…dan moet je Leipheimer niet binnen halen. Die komt immers van Astana en US Postal…
Hoe moet het dan wel ??? Zoals nu.
In het hedendaagse peloton zijn er maar weinig winnaars zoals Boonen en Devolder of Cunego en Valverde voor het andere werk. Als je die niet kan binnen halen en als je dan de pech hebt dat Freire gekwetst is, dan moet je je niet teveel illusies maken.
Uitsmijter.
Ik hoop voor Gesink dat hij voor 2011 de Tour wint (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt). Ik hoop voor Lotto dat hij de Tour dan nog niet gewonnen heeft. want dezelfde mensen die hem nu ophemelen zullen hem dan even onwaarschijnlijk afbranden. Dan kan hij zoals Dekker rustig herbronnen bij Lotto en daar potten breken (let maar op Dekker). Zal dat dan de schuld van de ploegleiding van Rabobank zijn ? Neen, van de “fans” die niet weten wat wielrennen is.